Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poruchy uceni

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Typy dyskalkulií

  • Praktognostická dyskalkulie. Je to porucha matematické manipulace s konkrétními předměty nebo nakreslenými symboly. Matematickou manipulací se rozumí tvoření skupin či řady předmětů, porovnávání počtu předmětů. Žák nedospívá k pojmu číslo. V oblasti geometrie žák nemůže seřadit různě dlouhé předměty podle velikostí, diferencovat geometrické figury. Zde se projevuje porucha prostorového faktoru matematických schopností, dítě selhává např. při obkreslování figur, při kreslení a psaní, pokud se jedná o rozmístění figur v prostoru.

  • Verbální dyskalkulie- Žák má obtíže při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků a matematických úkonů. Do této kategorie spadají i neschopnosti zvládnout vyjmenování řady číslovek od nejvyšší k nejnižší a naopak, jmenování řady sudých a lichých čísel. Žák nedokáže správně chápat a představit si vyslovené číslo nebo slovně označit počet ukazovaných předmětů

  • Lexická dyskalkulie: Jde o neschopnost číst matematické symboly (čísla, číslice, operační symboly).

  • Grafická dyskalkulie: neschopnost psát matematické znaky. Píše je v opačném pořadí, zapomíná psát nuly, píše nepřiměřeně velké číslice. V geometrii se objevují problémy při rýsování i jednoduchých obrazců.

  • Operační dyskalkulie: narušená schopnost provádět matematické operace, sčítání, odčítání, násobení, dělení, popř. další. Patří sem i symptomy, které souvisejí s nedostatečným osvojením násobilky. Operační dyskalkulie se týká spíše vyšších ročníků, kdy by jednotlivé operace již měly být dostatečně zautomatizovány.

  • Ideognostická dyskalkulie: narušené chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi. Obtíže se projevují ve slovních úlohách, kdy žák není schopen převést z praxe vycházející úkol do systému čísel a řešit je.

Dyspraxie

  • Porucha postihuje osvojování, plánování a provádění volních pohybů. Představuje snížení schopnosti vykonávat složitější úkony.

  • Vývojová verbální dyspraxie, vývojové poruchy koordinace, senzomotorická dysfunkce…..

  • nezralost v plánování a organizaci pohybů, která vede k připojeným obtížím v jazyce, vnímání a myšlení. Žák s dyspraxií vykazuje rozdíl mezi pohybovými schopnostmi a věkem. Má obtíže při osvojování komplexních pohybových dovedností. Hrubá motorika je ve vývoji opožděná a dítě má problémy v nápodobě viděných pohybů. Následně si obtížně osvojuje úkoly vyžadující jemnou motoriku.

Dyspinxie

  • Vývojová porucha osvojování si kresebních schopností

Práce se skupinou

  • Pochopení obtíží a tolerance projevů poruchy, netrestat za neúspěch

  • Pozitivní očekávání, modifikace chování

  • Respektování osobního tempa

  • Střídání činností, časté přestávky

  • Pravidelný řád

  • Požadavky na žáka, studenta… musejí odpovídat jeho možnostem

  • Reedukace (smyslová cvičení, motorika, řeč)

Témata, do kterých materiál patří