Poruchy uceni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typy dyskalkulií
Praktognostická dyskalkulie. Je to porucha matematické manipulace s konkrétními předměty nebo nakreslenými symboly. Matematickou manipulací se rozumí tvoření skupin či řady předmětů, porovnávání počtu předmětů. Žák nedospívá k pojmu číslo. V oblasti geometrie žák nemůže seřadit různě dlouhé předměty podle velikostí, diferencovat geometrické figury. Zde se projevuje porucha prostorového faktoru matematických schopností, dítě selhává např. při obkreslování figur, při kreslení a psaní, pokud se jedná o rozmístění figur v prostoru.
Verbální dyskalkulie- Žák má obtíže při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků a matematických úkonů. Do této kategorie spadají i neschopnosti zvládnout vyjmenování řady číslovek od nejvyšší k nejnižší a naopak, jmenování řady sudých a lichých čísel. Žák nedokáže správně chápat a představit si vyslovené číslo nebo slovně označit počet ukazovaných předmětů
Lexická dyskalkulie: Jde o neschopnost číst matematické symboly (čísla, číslice, operační symboly).
Grafická dyskalkulie: neschopnost psát matematické znaky. Píše je v opačném pořadí, zapomíná psát nuly, píše nepřiměřeně velké číslice. V geometrii se objevují problémy při rýsování i jednoduchých obrazců.
Operační dyskalkulie: narušená schopnost provádět matematické operace, sčítání, odčítání, násobení, dělení, popř. další. Patří sem i symptomy, které souvisejí s nedostatečným osvojením násobilky. Operační dyskalkulie se týká spíše vyšších ročníků, kdy by jednotlivé operace již měly být dostatečně zautomatizovány.
Ideognostická dyskalkulie: narušené chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi. Obtíže se projevují ve slovních úlohách, kdy žák není schopen převést z praxe vycházející úkol do systému čísel a řešit je.
Dyspraxie
Porucha postihuje osvojování, plánování a provádění volních pohybů. Představuje snížení schopnosti vykonávat složitější úkony.
Vývojová verbální dyspraxie, vývojové poruchy koordinace, senzomotorická dysfunkce…..
nezralost v plánování a organizaci pohybů, která vede k připojeným obtížím v jazyce, vnímání a myšlení. Žák s dyspraxií vykazuje rozdíl mezi pohybovými schopnostmi a věkem. Má obtíže při osvojování komplexních pohybových dovedností. Hrubá motorika je ve vývoji opožděná a dítě má problémy v nápodobě viděných pohybů. Následně si obtížně osvojuje úkoly vyžadující jemnou motoriku.
Dyspinxie
Vývojová porucha osvojování si kresebních schopností
Práce se skupinou
Pochopení obtíží a tolerance projevů poruchy, netrestat za neúspěch
Pozitivní očekávání, modifikace chování
Respektování osobního tempa
Střídání činností, časté přestávky
Pravidelný řád
Požadavky na žáka, studenta… musejí odpovídat jeho možnostem
Reedukace (smyslová cvičení, motorika, řeč)