Poruchy uceni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podpora studijních dovedností
Problémy se objevují v různých formách, ale pokud je pečlivě rozdělíme na menší, zvládnutelné části, najdeme množství strategií, které nám sice problém zcela nevyřeší, ale mohou sloužit jako základ pokroku.
Každý z nás má jinou povahu, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby. Bohužel neexistují žádné zázračné metody vyučování, zázračné metody učení se, které by fungovaly pro všechny. Avšak tím, že v klíčových oblastech rozpoznáme silné a slabé stránky, jsme schopni poskytnout pomoc.
Čtyři klíčové oblasti studijních dovedností jsou:
Čtení a psaní
Poslech a zapisování poznámek
Zkoušení
Organizace času
Co funguje v jedné oblasti, je užitečné i v oblastech jiných.
Konečný úspěch však nezávisí jen na tom, jak žák s dyslexií použije tyto dovednosti. Měl by vnímat, jak sám postupuje a tyto postupy v další práci využít. Často nejlepší způsob, jak žáky naučit klíčovým dovednostem, je ukázat, že vy, jako „učitel“ je považujete za užitečné a že jsou dobré pro všechny.
Čtení a psaní
Čtení znamená chápat informace, které napsali jiní lidé. Jde o dovednost, s pomocí které se osvojují informace, které jsou sdílené s jinými lidmi. Psaní znamená převést na papír nebo do počítače myšlenky pisatele a podělit se o ně s ostatními. Rozpoznáme nejméně tři druhy čtení a každý z nich má své vlastní použití:
Orientační čtení
Kurzorické (selektivní) čtení
Statarické (podrobné) čtení
Psaní
Psaní znamená komunikaci, sdílení myšlenek s jinými lidmi pomocí psaného slova. Je sérií kroků od formulace myšlenek k plánování, jak věty správně gramaticky a stylisticky napsat. Je nutné se ujistit, zda myšlenku vnímá stejně čtenář i autor. Pokud ne, je třeba provést korekturu. Neexistuje žádné kouzelné řešení, jak se naučit psát obšírně. Je dlouhodobý a pracný proces učení. Ke zlepšení písemných dovedností vede řada cest. Je sérií procesů, z nichž každý potřebuje trénink. Na druhou stranu však lze každý z nich použít samostatně. Jeden z nejlepších ověřených způsobů, jak začít psát, je pojmová mapa.
Pojmové mapy a korektury
Poslech a zapisování poznámek
Při poslechu vnímáme myšlenky jiných lidí a zapisováním poznámek vytváříme psaný záznam, který zachycuje obsah sdělení.
Jedinec s dyslexií obvykle nemá problém pochopit, co bylo řečeno ve třídě, pouze však za předpokladu, že si to uloží do paměti. Jeho dovednost rozumět mluvenému slovu je dobrá. Problém nastane v momentě, kdy si musí dělat poznámky z toho, co slyšel. Uvažujme, jak probíhá tento proces a jaké nároky klade na jedince s dyslexií.
Krok 1. Poslech a porozumění mluvenému projevu.
Krok 2. Porovnání informace s tím, co je známé.
Krok 3. Zápis informací v takovém pořadí, jak byly předávány.
Krok 4. Zapamatování, co bylo řečeno a současně zápis.
Krok 5. Zkuste si vše zapsat tak, abyste byli schopní si to přečíst a pochopit i později