Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poruchy uceni

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Podpora studijních dovedností

  • Problémy se objevují v různých formách, ale pokud je pečlivě rozdělíme na menší, zvládnutelné části, najdeme množství strategií, které nám sice problém zcela nevyřeší, ale mohou sloužit jako základ pokroku.

  • Každý z nás má jinou povahu, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby. Bohužel neexistují žádné zázračné metody vyučování, zázračné metody učení se, které by fungovaly pro všechny. Avšak tím, že v klíčových oblastech rozpoznáme silné a slabé stránky, jsme schopni poskytnout pomoc.

Čtyři klíčové oblasti studijních dovedností jsou:

  1. Čtení a psaní

  2. Poslech a zapisování poznámek

  3. Zkoušení

  4. Organizace času

  • Co funguje v jedné oblasti, je užitečné i v oblastech jiných.

  • Konečný úspěch však nezávisí jen na tom, jak žák s dyslexií použije tyto dovednosti. Měl by vnímat, jak sám postupuje a tyto postupy v další práci využít. Často nejlepší způsob, jak žáky naučit klíčovým dovednostem, je ukázat, že vy, jako „učitel“ je považujete za užitečné a že jsou dobré pro všechny.

Čtení a psaní

Čtení znamená chápat informace, které napsali jiní lidé. Jde o dovednost, s pomocí které se osvojují informace, které jsou sdílené s jinými lidmi. Psaní znamená převést na papír nebo do počítače myšlenky pisatele a podělit se o ně s ostatními. Rozpoznáme nejméně tři druhy čtení a každý z nich má své vlastní použití:

  • Orientační čtení

  • Kurzorické (selektivní) čtení

  • Statarické (podrobné) čtení

Psaní

  • Psaní znamená komunikaci, sdílení myšlenek s jinými lidmi pomocí psaného slova. Je sérií kroků od formulace myšlenek k plánování, jak věty správně gramaticky a stylisticky napsat. Je nutné se ujistit, zda myšlenku vnímá stejně čtenář i autor. Pokud ne, je třeba provést korekturu. Neexistuje žádné kouzelné řešení, jak se naučit psát obšírně. Je dlouhodobý a pracný proces učení. Ke zlepšení písemných dovedností vede řada cest. Je sérií procesů, z nichž každý potřebuje trénink. Na druhou stranu však lze každý z nich použít samostatně. Jeden z nejlepších ověřených způsobů, jak začít psát, je pojmová mapa.

  • Pojmové mapy a korektury

Poslech a zapisování poznámek

  • Při poslechu vnímáme myšlenky jiných lidí a zapisováním poznámek vytváříme psaný záznam, který zachycuje obsah sdělení.

  • Jedinec s dyslexií obvykle nemá problém pochopit, co bylo řečeno ve třídě, pouze však za předpokladu, že si to uloží do paměti. Jeho dovednost rozumět mluvenému slovu je dobrá. Problém nastane v momentě, kdy si musí dělat poznámky z toho, co slyšel. Uvažujme, jak probíhá tento proces a jaké nároky klade na jedince s dyslexií.

  1. Krok 1. Poslech a porozumění mluvenému projevu.

  2. Krok 2. Porovnání informace s tím, co je známé.

  3. Krok 3. Zápis informací v takovém pořadí, jak byly předávány.

  4. Krok 4. Zapamatování, co bylo řečeno a současně zápis.

  5. Krok 5. Zkuste si vše zapsat tak, abyste byli schopní si to přečíst a pochopit i později

Témata, do kterých materiál patří