zkouska
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metodická skepse – soustavná pochybnost
Cíl: Nalezení jistého poznání, nezpochybnitelného základu
Postup: Jistota smyslových poznání i matematických pravd je pochybná.
Výsledek: Jediné, o čem nemohu pochybovat, je to, že pochybuji, a tedy, že musím existovatRes cogitans – věc myslící
15. Nastiňte hlavní myšlenky Husserlovy fenomenologie. Co je epoché, fenomén, fenomenologické (transcendentální) vědomí, intencionalita?
Husserlova fenomenologie – názor na věci samé, nikoli zkoumání jejich výkladů, např. běžný čtenář například vůbec nezpozoruje tiskovou chybu, protože svou intencí míří k obsahu, smyslu textu, takže si správné znění automaticky opraví či „domyslí“ a fenomén vytištěného textu přehlédne.
Husserlovu metodu tak můžeme přirovnat k postupu korektora, který nečte kvůli obsahu a smyslu, ale pozorně sleduje, co v textu skutečně vidí (gramatiku, chyby,…)Fenomenologie – filozofický směr, přesné zkoumání jevů
Epoché – zdržení se, snaha neunáhlit se a nepodlehnout prvnímu dojmu
Fenomén – jev, co se člověku ukazuje, je jedno, zda se jedná o klam či nikoliv
Transcendální vědomí – čisté, základní vědomí
Intencionalita – zaměření k nějakému předmětu
16. Proč se fenomenologie musí věnovat otázce času? Co je jádrem fenoménu čas? Vyložte pojmy retence a protence.
Každý prožitek má nějaké trvání, čas je vázán na vědomí
Jádro fenoménu čas – kdyby nevznikala různá „teď,“ nevznikal by čas
Protence – To, co teprve přichází
Retence – To, co už uplynulo
17. Vyložte, proč v případě otázky po bytí jsoucna člověk je na místě tázat se „jak“ a nikoli „co“. Heidegger říká, že člověk je „vržený rozvrh“; vyložte tuto myšlenku.
Člověk je vždycky někde a je tak přirozeným středem svého vlastního světa, prostorového „okolo“.
Vržený rozvrh – lidská podstata se rozvrhuje ve světě, vrh bytí – fatální úděl člověka