Finanční právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Např. správní poplatky- žadatel přispívá na činnost orgánu, náklady na výkon státní správy, nese ho konkrétní jedinec, účelem je nezatěžovat státní správu
Místní poplatky- jde o zdroj příjmů obcí- poplatek za psy, za lázeňský pobyt, vstupné, vjezd někam atd.
Cla představují dávky, vybírané přes hranice státu- cla dovozní, vývozní
Celní kontrola- ověřování vlastností zboží, kontrola dokladů, ověřování existence a pravosti dokladů, kontrola aby byly dodržovány celní předpisy
10.Právní úprava ostatních rozpočtových příjmů (běžné, kapitálové).
Kapitálové příjmy- představují příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a jsou svým charakterem jednorázové.
Výdaje státního rozpočtu se člení na běžné a kapitálové nebo na návratné a nenávratné.
Běžné příjmy-
11.Právní úprava rozpočtových výdajů (mandatorní výdaje, běžné, kapitálové), veřejné zakázky.
Běžné výdaje prostředky použité hlavně na každodenní provoz obce
Kapitálové výdaje jsou investice do stálých aktiv. Patří mezi ně:
-kapitálové výdaje na pořízení hmotného investičního majetku (např. budovy, pozemky, umělecká díla, zvířata apod.)
-kapitálové výdaje na pořízení nehmotného investičního majetku (např. know-how, licence, autorská práva, software apod.)
-kapitálové výdaje na nákup finančního majetku dlouhodobé povahy (např. dlouhodobé obligace, majetkové cenné papíry apod.)
Mandatorní výdaje České republiky jsou povinné prostředky, které musí vláda vynaložit. Povinné jsou proto, že jsou stanoveny zákonem, jinou právní normou nebo vyplývají z jiných pevně daných smluvních závazků státu. Jejich výši proto nelze při plánování rozpočtu nijak měnit.
Veřejná zakázka je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo provedení stavebních prací
-je nákup zboží, zadání práce, objednání díla nebo služby, veřejným subjektem (orgánem veřejné moci), kterým je stát, obec, samosprávný celek, organizace jimi založené, nebo případně dalším subjektem, který hospodaří s penězi, nebo jinými veřejnými statky nebo hodnotami pocházejícími z daní, poplatků či jiných zdrojů veřejného bohatství
12.Společný rozpočet ES.- evropské unie
Je plánován v rámci sedmileté finanční perspektivy – nelze jej přizpůsobovat aktuálním potřebám a požadavkům
Rozpočet EU – nemá rysy federálního rozpočtu – spíše fondem sdružení, jehož členové z něj financují specifické výdaje
-je sestavován každoročně rozpočtovým orgánem (Rada EU a Evropský parlament, Komise návrh rozpočtu předkládá
Hlavní příjmy rozpočtu jsou tři:
tradiční vlastní zdroje, které plynou do rozpočtu EU přímo (cla a zemědělské dávky, kdysi jediný zdroj, v současnosti asi 12 % příjmů a s rozšiřováním EU a liberalizací globálního obchodu dále klesá)
vlastní zdroj z DPH (dnes 11 % rozpočtu a dlouhodobě klesá díky politickému snižování marže – dnes 0,3 % daňového základu, výpočet je poměrně složitý),
příspěvek členských států podle HND (hrubý národní důchod