Finanční právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hospodárnost se v zákoně definuje jako takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů
Efektivností -použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění.
Účelnost se vymezuje jako takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů.
Cíl finanční kontroly:
a) dodržování právních předpisů
b) zajištění ochrany veřejných prostředků
c) včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů
d) hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy
- Finanční kontrolu metodicky řídí a koordinuje Ministerstvo financí ČR
Rozpočtové a fondovní hospodaření
Organizačními složkami státu (dále jen "organizační složka") jsou ministerstva a jiné správní úřady státu, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář prezidenta republiky, Úřad vlády České republiky, Kancelář Veřejného ochránce práv atd.
Po schválení státního rozpočtu – MF rozpis ukazatelů
Rozpočtový limit: stanovená výše, do které je možné čerpat peněžní prostředky z výdajových účtů státního rozpočtu
Výraz fond je možno definovat jako seskupení aktiv a pasiv sloužící k účelům stanoveným zřizovatelem, fond je vytvářen jednorázovým vyčleněním určitého majetku nebo soustředěním opakujících se dávek
Příjmy fondu: podpora státu, dotace z rozpočtu územních samosprávných celků, finanční příspěvek kraje, dary od fyzických osob, právnických osob, nebo zahraničních osob, dědictví
8.Rozpočtový proces (tvorba státního rozpočtu a rozpočtů nižších stupňů, rozpočtové zásady).
-zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
Rozpočtový proces- postup platný pro sestavování, projednávání, schvalování, plnění a kontrolu plnění veřejných rozpočtů
má své specifické etapy: sestavování, schvalování, zveřejnění, hospodaření s rozpočtovými prostředky, kontrolu a hodnocení rozpočtového hospodaření státního rozpočtu
Rozpočtové výhledy: stanovují se na 3-5 let
střednědobý výhled obsahuje očekávané příjmy státního rozpočtu a odhadované výdaje státního rozpočtu v jednotlivých letech, na které je sestavován
střednědobý výdajový rámec – tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled
Tvorba státního rozpočtu:
Návrh zákona o státním rozpočtu podává vláda, Po prvním čtení v Poslanecké sněmovně se rozpočtem zabývají jednotlivé sněmovní výbory. Ve druhém čtení se již poslanci snaží prosadit potřebné pozměňovací návrhy. Po třetím čtení se již o zákonu hlasuje a aby byl schválen, musí získat nadpoloviční většinu hlasů.