POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Osvobození žen
Patriarchát
Sesterství
Osobní je politické
Transformace soukromé sféry
Rovnost genderů
Politika pohlaví
Revoluční změna
Zvyšování sebevědomí
Emancipace žen
Nerovnost daná tenderem
Individualismus
Běžná politika
Rozlišování soukromého a veřejného
přístup k veřejné sféře
Rovná práva/rovné příležitoti
Reforma/gradualismus
Politický aktivismus
Nové feministické proudy
Fem. poststrukturalismus/postmodernismus
Kritika moderní vědy
Odmítání existence univerzálních pravd
Feminismus 3. Světa
Psychoanalytický F.
Černošský F.
Prezentuje sexismus a rasismus jako dva provázané systémy útlaku
Kritika znevýhodňování černoškých žen na základě genderu, rasy a ekonomické postavení
Ekofeminismus
Tradiční feministická teorie = antropocentrická
EF – nová rovnováha mezi člověkem a přírodou
Vnitřně pluralitní
Základní teze – anti-naturalismus, anti-rasismus, „anti-třídismus“
Pluralismus – kultura i příroda
Inkluzivita; respekt k utlačovaným hlasům
Odmítání snah o „objektivní pohled“
Popření abstraktního individualismu
Anarchofeminismus
„Malestream“: pojem vyjadřující vymezení se feminismu jako celku
Feminismus v 21. století
Řada problémů feminismu při jeho cestě 20. stoletím
1) velká diferenciace a ztráta síly a jednoty
2) Od 80. let působil v nepřátelském politickém prostředí
Islámské země
Konzervativci ve vládě
Thatcherová a Reagan měli antifeministické postoje
Ve 21. století většina jeho cílů naplněna
Společnost již není patriarchální
Environmentalismus
Vznik a vývoj
Myšlenka, že vztah mezi člověkem a přírodou má politickou důležitost, je relativně mladá.
18. století – romantičtí básníci: W. Wadsworth, J. Clare
Proč. 19. Století
A. Humboldt – inspirace u hinduismu (holismus, unitarismus)
Kosmos>člověk
E. Haeckel (1866) – Ekologie jako věda o vztazích živého a neživého světa
Člověk jako narušitel rovnováhy
J. Ruskin, J. Conrad (počátek 20. století)
20. století – myšlenka že země je uzavřený systém; člověk se vzdaluje přírodě
Až do 60. let byla příroda politickými činiteli považována pouze za ekonomický zdroj.
60. léta – institucionalizace a etablování enviromentalismu v rámci politického systému
Strana Zelených v Německu
Předchůdci:
Antické Řecko – rozlišení mezi přírodou (physis) a kulturou (nomoi);
Závislost na přírodě zřejmější
Rychlá industrializace Německa otřásla německou politickou kulturou
Vznik mohutného hnutí „zpět k přírodě“
Hlavně německá mládež
Celková inspirace východními (hinduismus, taoismus, buddhismus) a pohanskými náboženstvími (matka příroda)
Pastoralismus
Víra v přednosti venkovského života
Jednoduchost, pospolitost a blízkost přírodě
Kontrast s údajně korumpujícím vlivem městského života ovlivněným industrializací