Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




WORD Didaktika přírodopisu 2 (seminář) - 1. Zhodnocení přírodopisné učebnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zhodnocení přírodopisné učebnice

Zhodnocení didaktické vybavenosti mnou vybrané učebnice přírodopisu

Mnou vybraná učebnice přírodopisu:

MUSILOVÁ, Eliška, Antonín KONĚTOPSKÝ a Robert VLK. Přírodopis: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV, 1. díl, Úvod do učiva přírodopisu. 1. vyd. Brno: Nová škola, s. r. o., 2007. Duhová řada. 71 stran. ISBN 80-7289-083-2.

Tato učebnice je doporučována pro 1. pololetí 6. ročníku základní školy (nebo primy víceletého gymnázia).

Vyplněný formulář s obecným vzorcem pro výpočet jednoho z koeficientů a výpočty 6 jednotlivých koeficientů je k tomuto úkolu přiložen v rámci samostatného papíru.

Porovnání mnou hodnocené učebnice s ostatními učebnicemi z nakladatelství Nová škola, které hodnotili mí kolegové (dle jednotlivých koeficientů)

1) Podle koeficientu, který hodnotí využití aparátu prezentace učiva, mnou hodnocená učebnice měla 50,0 %, ve srovnání s ostatními učebnicemi ze stejného nakladatelství obstála nejhůře. Z verbálních komponent zde chybělo shrnutí učiva k celému ročníku, shrnutí učiva k předchozímu ročníku, doplňující texty a slovníčky pojmů, cizích slov aj. Z obrazových komponent zde chyběla umělecká ilustrace a mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy aj. Lépe na tom byly učebnice Bezobratlí živočichové (2. pol. 6. roč.), Strunatci (1. pol. 7. roč.), Biologie člověka (8. roč.) a Geologie a ekologie (9. roč.) se 78,6 %, nejlépe dopadla učebnice Botanika (2. pol. 7. roč.) s 85,7 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 50 % – 85,7 %.

2) Dle koeficientu, který hodnotí využití aparátu řídícího učení, mnou hodnocená učebnice měla 83,3 %, ve srovnání s ostatními učebnicemi dopadla jako druhá nejlepší. Z verbálních komponent zde chyběly pouze otázky a úkoly k předchozímu ročníku (což je zde dáno tím, že tato učebnice je vůbec prvním dílem daného předmětu přírodopis) a z obrazových komponent zde chybělo pouze využití přední nebo zadní obálky (předsádky) pro schéma, tabulky aj. Nejhůře nyní obstála učebnice Botanika se 66,7 %, následně učebnice Bezobratlí živočichové se 72,2 % a učebnice Strunatci se 77,8 %, nejlépe dopadly učebnice Biologie člověka a Geologie a ekologie s 88,9 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 66,7 % – 88,9 %.

3) Podle koeficientu využití orientačního aparátu, mnou hodnocená učebnice měla 100,0 %. Společně s učebnicí Biologie člověka a Geologie a ekologie dopadla nejlépe. Žádná komponenta zde nechyběla. Hůře na tom byly učebnice Bezobratlí živočichové, Strunatci a Botanika se 75,0 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 100,0 % – 75,0 %.

4) Podle koeficientu využití verbálních komponent, mnou hodnocená učebnice měla 74,1 %. Společně s učebnicí Bezobratlí živočichové dopadla jako druhá nejhorší. Z komponent aparátu prezentace učiva zde chybělo shrnutí učiva k celému ročníku, shrnutí učiva k předchozímu ročníku, doplňující texty a slovníčky pojmů, cizích slov aj. Z komponent aparátu řídícího učení zde chyběly otázky a úkoly k předchozímu ročníku. Z komponent aparátu orientačního zde nechybělo nic. Nejhůře zde obstála učebnice Botanika se 70,3 %, lépe pak učebnice Strunatci se 77,8 % a učebnice Biologie člověka s 88,9 %, nejlépe dopadla učebnice Geologie a ekologie s 92,5 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 70,3 % – 92,5 %.

Témata, do kterých materiál patří