WORD Didaktika přírodopisu 2 (seminář) - 1. Zhodnocení přírodopisné učebnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3) Orientační aparát: Mnou hodnocená učebnice měla koeficient využití orientačního aparátu 100,0 %, společně s učebnicemi všech nakladatelství kromě České geografické společnosti dopadla nejlépe. Nejhůře obstála učebnice z nakladatelství České geografické společnosti s 50,0 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 50,0 % – 100,0 %. Takto velké rozpětí je u tohoto koeficientu dáno malým počtem komponent, konkrétně jen 4 komponenty.
4) Verbálních komponenty: Mnou hodnocená učebnice měla koeficient využití verbálních komponent 74,1 %, dopadla zde ve srovnání s ostatními učebnicemi nejlépe. O něco hůře na tom byla učebnice z nakladatelství SPN s 66,7 %, dále z nakladatelství Fraus s 63,0 % a z nakladatelství Scientia s 62,9 %, nejhůře zde obstála učebnice z nakladatelství Česká geografická společnost s 48,1 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 48,1 % – 74,1 %.
5) Obrazové komponenty: Mnou hodnocená učebnice měla koeficient využití obrazových komponent 66,7 %, společně s učebnicí z nakladatelství Scientia byla druhá nejhorší. Nejhůře zde obstála učebnice z nakladatelství Česká geografická společnost s 55,6 %, lépe na tom byla učebnice z nakladatelství SPN s 88,8 %, nejlépe zde dopadla učebnice z nakladatelství Fraus se 100,0 %. Rozpětí hodnot tohoto koeficientu je 55,6 % – 100,0 %.
6) Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice: Mnou hodnocená učebnice měla koeficient didaktické vybavenosti učebnice 72,2 %. Ve srovnání s ostatními učebnicemi jiných nakladatelství v rámci stejného ročníku byla mnou hodnocená učebnice společně s učebnicí z nakladatelství SPN druhá nejlepší. Celkově nejlépe dopadla učebnice z nakladatelství Fraus se 75,0 %, hůře dopadla učebnice z nakladatelství Scientia s 63,9 % a celkově nejhůře obstála učebnice z nakladatelství Česká geografická společnost s 50,0 %. Rozpětí hodnot koeficientu didaktické vybavenosti učebnice je zde 50,0 % – 75,0 %.
Učebnice Česká SPN geografická FRAUS Nejnovější řada SCIENTIA NOVÁ ŠKOLA společnost v souladu s RVP (2004: (2003: (2007: (1999: (2007: Maleninský, Čabradová, Černík, Martinec, Dobroruka, Musilová, Škoda a kol.) Hasch, Sejpka, Vodová) Cílek, Hash Konětopský) Vaněčková a kol.) a kol.) Koef. využití Aparátu 50,0 % 79,0 % 71,4 % 64,3 % 50,0 % prezentace učiva Aparátu 50,0 % 61,0 % 66,7 % 55,6 % 83,3 % řídícího učení Aparátu 50,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % orientačního Verbálních 48,1 % 63,0 % 66,7 % 62,9 % 74,1 % komponent Obrazových 55,6 % 100,0 % 88,8 % 66,7 % 66,7 % komponent Celkový koeficient 50,0 % 75,0 % 72,2 % 63,9 % 72,2 %Tabulka č. 2: Porovnání učebnic v rámci 6. ročníku
Mé subjektivní zhodnocení učebnice
Tuto učebnici jsem si vybral, protože mě na první pohled ze všech učebnic zaujala nejvíce. Líbí se mi celkově zpracování celé řady učebnic z nakladatelství Nová škola, neboť mi přijde ze všech jiných nakladatelství asi nejpěkněji graficky uspořádána. Zaujaly mě zde jak obrázky, celková grafická úprava textu, tak i celkové uspřádání jednotlivých částí v rámci stránky i vyšších oddílů. Velice dobře rovněž působí začlenění mezipředmětových vztahů. Tato učebnice mě zaujala také tím, že se jedná v rámci 1. ročníku na 2. stupni ZŠ (čili 6. ročníku), tedy právě o první, úvodní, učebnici přírodopisu, která žáka poměrně zajímavým způsobem uvádí do daného předmětu. Z toho, co se mi na této učebnici nelíbí, je například, že zde chybí poznámky, vysvětlivky a že jsou zde řasy uváděné jako jednobuněčné rostliny a prvoci jako jednobuněční živočichové.