Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.
Výchova: cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka. Rozvíjení osobnosti (různé definice). Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedince
Obecné rysy výchovy: mezi výchovou a společností je vždy hluboká vazba (každá výchova vždy byla determinována ideály své společnosti, její ekonomikou, jejím sociálně – politickým uspořádáním i její kulturou). Je hodnotově pozitivně zaměřená, výchova působí záměrně (x prostředí, které působí bezděčně). Výchova spolu s dědičností a prostředím ovlivňuje a rozvíjí jedince.
Základní rysy výchovy:
Výchova by měla být demokratická (rovnost šancí na vzdělání), humanistická (dílna lidskosti), univerzální (týká se každého a všude), pluralitní, globální + teritoriální + individuální, interkulturní, komplexní, permanentní (jde o celoživotní rozvíjení osobnosti) a spjatá se životem. Předpokládá propojit výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci), mnohostranná orientace (dříve jednostranná), snaží se:
připravit jedince pro základní sociální role
rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)
rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)
Druhy výchovy:
• přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)
• nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)
• heteroedukace – výchova druhým jedincem
• autoedukace – sebevýchova
Funkce výchovy:
Příprava k sociálním rolím (jedinec jako občan, jako pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner, řidič, účastník kulturního života, uživatel hodnot, uživatel volného času, účastník dopravy) – selhání jedince postihuje celou společnost.
Rozvoj základních kvalit osobnosti:
dvoustrannost výchovy:
a) vzdělávání – vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky
výchova v širším slova smyslu
b) výchova v užším slova smyslu – postoje ke skutečnosti, potřeby a zájmy, chování
a) + b) tvoří v pedagogickém procesu jednotu ( mluvíme o jednotném výchovně–vzděl. proc.)
Výchovné složky: Již Aristoteles rozlišoval výchovu rozumovou, mravní a tělesnou.
výchova světonázorová (náboženská a filozofická)
v. jazyková, vědecká, ekologická
v. technická, ekonomická, pracovní
v. mravní, právní, politická
v. estetická
v. tělesná (zdravotní a pohybová)
Demokratická, harmonická výchova
Vyznačuje se prvky demokracie, pochopení. Existují jistá pravidla hry a děti jsou přiměřeně kontrolovány. Od dětí se vyžaduje povídaní na intelektuální úrovni a správné sociální úrovni, vhodné k jejich věku a jejim schopnostem. Žádá se od dětí říci svoje stanovisko na přijetí určitého rodinného rozhodnutí.