Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.

Výchova: cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka. Rozvíjení osobnosti (různé definice). Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedince

Obecné rysy výchovy: mezi výchovou a společností je vždy hluboká vazba (každá výchova vždy byla determinována ideály své společnosti, její ekonomikou, jejím sociálně – politickým uspořádáním i její kulturou). Je hodnotově pozitivně zaměřená, výchova působí záměrně (x prostředí, které působí bezděčně). Výchova spolu s dědičností a prostředím ovlivňuje a rozvíjí jedince.

Základní rysy výchovy:

Výchova by měla být demokratická (rovnost šancí na vzdělání), humanistická (dílna lidskosti), univerzální (týká se každého a všude), pluralitní, globální + teritoriální + individuální, interkulturní, komplexní, permanentní (jde o celoživotní rozvíjení osobnosti) a spjatá se životem. Předpokládá propojit výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci), mnohostranná orientace (dříve jednostranná), snaží se:

připravit jedince pro základní sociální role

rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)

rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)

Druhy výchovy:

přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)

nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)

heteroedukace – výchova druhým jedincem

autoedukace – sebevýchova

Funkce výchovy:

Příprava k sociálním rolím (jedinec jako občan, jako pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner, řidič, účastník kulturního života, uživatel hodnot, uživatel volného času, účastník dopravy) – selhání jedince postihuje celou společnost.

Rozvoj základních kvalit osobnosti:

dvoustrannost výchovy:

a) vzdělávání – vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky

výchova v širším slova smyslu

b) výchova v užším slova smyslu – postoje ke skutečnosti, potřeby a zájmy, chování

a) + b) tvoří v pedagogickém procesu jednotu ( mluvíme o jednotném výchovně–vzděl. proc.)

Výchovné složky: Již Aristoteles rozlišoval výchovu rozumovou, mravní a tělesnou.

výchova světonázorová (náboženská a filozofická)

v. jazyková, vědecká, ekologická

v. technická, ekonomická, pracovní

v. mravní, právní, politická

v. estetická

v. tělesná (zdravotní a pohybová)

Demokratická, harmonická výchova

Vyznačuje se prvky demokracie, pochopení. Existují jistá pravidla hry a děti jsou přiměřeně kontrolovány. Od dětí se vyžaduje povídaní na intelektuální úrovni a správné sociální úrovni, vhodné k jejich věku a jejim schopnostem. Žádá se od dětí říci svoje stanovisko na přijetí určitého rodinného rozhodnutí.

Témata, do kterých materiál patří