Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

experiment – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy

  • přirozený experiment (ve třídě, pracovně,…)

  • laboratorní experiment (závislost na speciálních zařízeních)

rozhovor – důležitá je důvěra, motivace nejobecnější otázky na začátku

  • řízený, volný, individuální, kolektivní.

dotazník – výhodou je, že umožňuje podchytit velký počet případů a statisticky zpracovat výsledky; problémem je věrohodnost odpovědí pokusných osob, se kterými nemáme osobní kontakt

didaktické testy – význam při zjišťování vzdělanostního rozvoje

studium pedagogických dokumentů – významný zdroj informací při dotazníkovém výzkumu;

  • žákovské práce /písemné práce, výkresy, umělecké a technické výtvory,…/,

  • materiály, které odrážejí učitelovu práci /jeho plány, přípravy na pedagogickou práci, deníky, záznamy o práci kroužků,…/

  • doklady o činnosti školy jako celku /plány školy, výroční zprávy, rozvrh hodin, učební řád,

Metoda měření výsledků – v oblasti tělesné, pracovní nebo umělecké výchovy; uplatnění fyziologických testů /dechových, tepových, tlakových,…/

Teoretické metody pedagogického výzkumu:

  • analýza – proces faktického nebo myšlenkového rozkládání celku na části

  • syntéza – poznání komplexních jevů prostřednictvím myšlenkového spojování

  • induktivní metoda – je jednou stránkou induktivně deduktivního poznávání, pojem indukce přitom označuje úsudek založený na postupu od dílčího k obecnému

  • deduktivní metoda – uplatněním všeobecného pravidla na jednotlivý případ

  • modelování – reprodukce charakteristik určitého objektu na jiném objektu sestrojeném speciálně pro jejich výzkum

  • formalizace – založena na posílení úlohy abstrakce, podstatou je zobecňování formy procesů různých svým obsahem, od něhož abstrahujeme, užívá se velmi zřídka

Metody vyhodnocovací:

nejčastěji se používá metod statistických

4. Výchova a vzdělání. Pedagog a vychovávaný jedinec.

Výchova:

Proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím rozvoji. Interakce mezi pedagogem a žákem. Proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince, má připravit jedince pro základní fyzické a psychické kvality jedince, jde o průnik vzdělávání a výchovy v užším slova smyslu

Výchova v užším slova smyslu:

rozvoj postojů jedince ke skutečnosti, jeho potřeb a zájmů

Vzdělávání (příp. vzdělávací proces):

rozvoj vědomostí(představy, pojmy,názvy), dovedností, návyků a schopností

Základní rysy výchovy:

  • permanentní (celoživotní) charakter

  • univerzálnost (probíhá ve všech oborech a v nejrůznějších organizacích)

  • pluralita (cílů, obsahů, forem, metod a prostředků výchovy)

2 základní formy výchovy:

  • heteroedukace - výchova druhým jedincem

  • autoedukace - sebevýchova

Témata, do kterých materiál patří