Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Princip cílevědomosti:

Předpokládá jasné stanovení konečných i dílčích cílů, tyto cíle zdůvodnit (motivovat) a přiměřeně objasnit vychovávaným jedincům. Vymezení vědomostí, dovedností a návyků, kterých chce učitel svým působením dosáhnout

Princip soustavnosti (systematičnosti):

Požadavek uspořádání veškerých výchovných podnětů do logického systému odpovídajícímu psychologickým zákonitostem (vytvořit systém vyučovacích předmětů; vybrat a systematizovat potřebné učivo; zajistit systematický pracovní režim školy; dosáhnout systematického pracovního postupu ve výuce každého předmětu)

Princip aktivnosti:

Samostatná činnost jedince; aktivizace poznávacích, citových a volních procesů; využití a stimulace zájmů žáka; směřování k aplikaci a praktickému využívání vědomostí a dovedností

Princip názornosti:

Požadavek vycházet ze smyslového nazírání, z dosavadních představ a zkušeností, rozvíjet vnímání, pozorování a fantazii (většinu informací o světě získáváme pomocí zraku). Komenský považoval tento princip za „zlaté pravidlo didaktiky“; postup: příklad (pravidlo) praxe; motorická názornost, schematická a symbolická názornost, názornost pedagogovy mluvy,…

Princip uvědomělosti:

Požaduje, aby žák učivu a požadavkům plně rozuměl, chápal jejich smysl a ztotožňoval se s nimi žáci mají studované jevy promýšlet a na základě srovnání, analýzy a syntézy i indukce a dedukce mají postupně postihovat jejich souvislosti a zákonitosti. Požadavek, aby žáci jazykově správně a přesně vyjádřili získané vědomosti, tzn. aby přesně užívali odborných termínů, správně dovedli definovat, popsat a vysvětlit jevy i odvodit obecné závěry

Princip trvalosti:

Vyžaduje, aby se osvojené vědomosti, dovednosti a postoje staly trvalou součástí života jedince toho se dosahuje nejen opakováním, ale i přiměřeným tempem a emotivností výchovné práce

Princip přiměřenosti:

Obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkem a dosavadní úrovní žáků po stránce fyzické i psychické

Požadavek individuálního přístupu

Princip emocionálnosti:

Požadavek probouzet v pedagogickém procesu i citové prožitky žáků, opírat se o ně a udržovat stále radostnou tvůrčí atmosféru. „Veselé nálady je třeba, aby se nedostavilo znechucení nebo ošklivost, pravý to mor vyučování.“ (Komenský)

Princip všestrannosti:

požadavek, aby pedagog při kterékoli výchovné práci měl stále na zřeteli hlavní úkoly všech složek výchovy

Princip jednotnosti:

jednota v požadavcích a přístupech všech učitelů a vychovatelů (ne protichůdné přístupy)

Základní pravidla pedagogického postupu:

  • od blízkého ke vzdálenému

  • od známého k neznámému

  • od konkrétního k abstraktnímu

  • od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu

Aplikace pedagogických principů:

Témata, do kterých materiál patří