Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
*Duchovědná pedagogika (pedagogika kultury)
William Dilthey (1833-1911)
zakladatel, pokusil se vytvořit pro potřebu duchovních věd specifickou gnozeologii, odlišnou od věd přírodních
vychází z psychologie chápání minulých událostí na zákl. bezprostředního prožitku
stává se tak jedním z tvůrců hermeneutiky, tj. výkladu společenských jevů na základě porozumění jedinečnosti a neopakovatelnosti lidského duševna a kultury
*Pedagogický reformismus
rozvíjí se od počátku 20. st. v mezinárodním měřítku
jeho stoupence spojovala kritika herbartovské školy a současně snaha o novou koncepci výchovy, kt. by odpovídala novým podmínkám společnosti
inspirace: Rousseau, Tolstoj, Spencer, Dewey
Ellen Keyová (1849-1926) – švédská pedagožka, spisovatelka, průkopnice ženského hnutí. Její spis Století dítěte se stal programovým bestsellerem hnutí.
Maria Montessoriová (1870-1952) – italská pedagožka, lékařka a zakladatelka individuálního systému předškolní výchovy (viz otázka č. 8)
Ovide Decroly (1871-1932) – belgický pedagog, psycholog a lékař
Eduard Claparede (1873-1940) – švýcarský lékař, psycholog a pedagog, univerzitní profesor v Ženevě
Georg Kerschensteiner (1854-1932) – německý národně orientovaný pedagog
Cíle:
pedocentrický přístup
aktivnost jedince
globalizace výchovy (např. Berthold Ott zcela ruší předměty)
na rozdíl od tradiční ped. zdůrazňují individuální vých. cíle
usilují o školu zajímavou a přitažlivou
*Psychologicky orientovaná pedagogika
psycholog. a sociolog. aspekty vždy do jisté míry ovlivňovaly pedagogiku, ve 20. st. ale obzvlášť výrazně
Sigmund Freud (1856-1939)
psychoanalytická pedagogika
hlavní silou jsou pudy–zejm. sexuální (id) – dostávají se do konfliktu s prostředím a musejí být kontrolovány jedincovým „ego“. Nad tím morální „superego“
neřešené konflikty =) komplexy
člověka nevidí jako tvora společenského, pohled biologizující, ahistorický
Alfred Adler (1870-1937)
individuálně psychologická pedagogika
lidské projevy vysvětluje podobně jako Freud instinkty a komplexy
touha po moci, překonání méněcennosti
výchova má pečovat o to, aby komplex méněcennosti nevznikal, má vzbuzovat sebedůvěru (ne autoritářský styl) a optimismus a současně člověka zespolečenštit
S nástupem něm. rašismu ve 30.letech emigrovala většina stoupenců freudismu z Vídně a Berlína do USA, kde se setkává s vlivy sociologie a soc. psychologie. =) už ne biologická orientace, ale kulturní (sociální) psychoanalýza.
Erich Fromm (1900-1980)
kritik moderní společnosti, která omezuje svobodu jedince a vyvolává 3 možné tendence úniku: sadomasochismus, agresivitu a konformismus
přeměna světa na základě lásky
výchovu orientovat jako pomoc při rozvoji tvůrčí síly, lásky a solidarity
Abraham Harrold Maslow (1908-1970)
humanistická psychologie, sebeaktualizační teorie
potřeby: fyziologické, bezpečí, sounáležitosti a lásky, uznání, seberealizace
nenaplnění =) frustrace, rezignace
pedagog má odhalovat cestu možností a posilovat víru ve vlastní síly