Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pedagogika zážitku (taky patří k duchovědné pedagogice)

  • zážitek = spontánní, vyzkoušený i experimentální, přisvojený vnitřní statek, kt. slouží k usmíření vnitřní s vnější realitou

  • zážitkové pedagogické formy vytvářejí situace i prověřené procesy či postupy, které člověku umožňují bezprostředním,, vlastním „pro-žitím“ odhalit nové oblasti, dosáhnout vědomosti, získat zkušenosti

  • cíl: vyzkoušet pohotovost či připravenost pustit se do aktivního zážitku

  • vytváří možnosti získávat v prostředí chudém na podněty opět bezprostřední zkušenosti (jsou úplné, zahrnují emocionální i racionální aspekty, volnost v jednání)

  • získané zkušenosti nejsou odtrženy od životní reality

  • návaznost na zážitky dřívější

  • spektrum: podnikání, která umožňují získání přímé zkušenosti – např. plavba na divoké vodě, jezdecké prázdniny na koních, putování po mořském pobřeží, vysokohorská turistika, horolezectví

historické a koncepční umístění:

  1. filosofické kořeny

  1. ANTIKA: Sparta – člověk se plně zařadil do služby státní existence, což mohlo být dosaženo především zdůrazněním tělesného vychování, kázně a ukázněnosti, Platon – gymnasticko-múzická výchova

  2. OSVÍCENSTVÍ: J.J.Rousseau – dobrý člověk přichází z náruče přírody a teprve pak je společností zkažen

  3. EXISTENCIALSMUS: naplnění života nespočívá v obratu k vlastní osobě, smysl a obsah života vyplývá z průběhu života, K.Jaspers – úvahy o mezních situacích, J.P.Sartre – čl. je sám odpovědný, ale nejen sám sobě a pro sebe, nýbrž také ostatním a pro ostatní

    1. pedagogické kořeny

Anglie – zakládány tzv. venkovské výchovné domovy – stavební kameny: venkovské prostředí, řemeslná výroba, názornost

USA – C.R.Richards: 19./20. st., rozvinul pedagogický model, v němž bylo na školáky převedeno samostatné řešení úloh a odpovědnost za plánování a provedení projektů

Sovětský svaz – domovy a kolonie na výrobním základě pro sirotky – odpočinek od namáhavé práce – umělecko-tvořivé práce

Německo – Kurt Hahn (1886-1974)

  • v Anglii založil internát Gordonstone – uskutečňoval zde vlastní názory a praktické nápady

  • cestu rozvoje ped. zážitku viděl v tzv. krátkodobých školách ve 4týdenních kurzech pro mladé mezi 16-20 lety

  • pozoroval úpadek individuálního a společenského obrazu období 19./20. St., příznaky nemoci charakterizoval takto: nedostatek, lidské účasti, slitování a připravenosti pomoci, nedostatek svědomitosti, starostlivosti a péče =) ochabnutí koncentrace, úpadek těl zdatnosti

  • proti chorobným jevům předkládal elementy zážitkové terapie: služba bližním, záchranná opatření, konkretizace v záchranných pracích na horách, na moři, řekách, zahrnuje přípravu na útrapy, těl. příprava: trénink horolezectví, putování na horách, na kolech, jízda na lyžích, jedno- nebo vícedenní projekt – při cestě se rozvíjejí centrální schopnosti

Témata, do kterých materiál patří