Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pedagogika zážitku (taky patří k duchovědné pedagogice)
zážitek = spontánní, vyzkoušený i experimentální, přisvojený vnitřní statek, kt. slouží k usmíření vnitřní s vnější realitou
zážitkové pedagogické formy vytvářejí situace i prověřené procesy či postupy, které člověku umožňují bezprostředním,, vlastním „pro-žitím“ odhalit nové oblasti, dosáhnout vědomosti, získat zkušenosti
cíl: vyzkoušet pohotovost či připravenost pustit se do aktivního zážitku
vytváří možnosti získávat v prostředí chudém na podněty opět bezprostřední zkušenosti (jsou úplné, zahrnují emocionální i racionální aspekty, volnost v jednání)
získané zkušenosti nejsou odtrženy od životní reality
návaznost na zážitky dřívější
spektrum: podnikání, která umožňují získání přímé zkušenosti – např. plavba na divoké vodě, jezdecké prázdniny na koních, putování po mořském pobřeží, vysokohorská turistika, horolezectví
historické a koncepční umístění:
filosofické kořeny
ANTIKA: Sparta – člověk se plně zařadil do služby státní existence, což mohlo být dosaženo především zdůrazněním tělesného vychování, kázně a ukázněnosti, Platon – gymnasticko-múzická výchova
OSVÍCENSTVÍ: J.J.Rousseau – dobrý člověk přichází z náruče přírody a teprve pak je společností zkažen
EXISTENCIALSMUS: naplnění života nespočívá v obratu k vlastní osobě, smysl a obsah života vyplývá z průběhu života, K.Jaspers – úvahy o mezních situacích, J.P.Sartre – čl. je sám odpovědný, ale nejen sám sobě a pro sebe, nýbrž také ostatním a pro ostatní
pedagogické kořeny
Anglie – zakládány tzv. venkovské výchovné domovy – stavební kameny: venkovské prostředí, řemeslná výroba, názornost
USA – C.R.Richards: 19./20. st., rozvinul pedagogický model, v němž bylo na školáky převedeno samostatné řešení úloh a odpovědnost za plánování a provedení projektů
Sovětský svaz – domovy a kolonie na výrobním základě pro sirotky – odpočinek od namáhavé práce – umělecko-tvořivé práce
Německo – Kurt Hahn (1886-1974)
v Anglii založil internát Gordonstone – uskutečňoval zde vlastní názory a praktické nápady
cestu rozvoje ped. zážitku viděl v tzv. krátkodobých školách ve 4týdenních kurzech pro mladé mezi 16-20 lety
pozoroval úpadek individuálního a společenského obrazu období 19./20. St., příznaky nemoci charakterizoval takto: nedostatek, lidské účasti, slitování a připravenosti pomoci, nedostatek svědomitosti, starostlivosti a péče =) ochabnutí koncentrace, úpadek těl zdatnosti
proti chorobným jevům předkládal elementy zážitkové terapie: služba bližním, záchranná opatření, konkretizace v záchranných pracích na horách, na moři, řekách, zahrnuje přípravu na útrapy, těl. příprava: trénink horolezectví, putování na horách, na kolech, jízda na lyžích, jedno- nebo vícedenní projekt – při cestě se rozvíjejí centrální schopnosti