Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Winnetská soustava
měla překonat nedostatky daltonského učebního plánu
zakladatel Carleton Wolsey Washburne (1889-1968)
založena ve Winnetce u Chicaga
učební látka byla rozdělena na 2 části
první část, obsahující nutné základní učivo, měl každý žák absolvovat individuálně svým tempem jako v daltonském plánu
druhou, tvořivou část, založenou na praktických úkolech ze života, řešil žák ve skupinové spolupráci
do skupin se žáci zařazovali podle individuálních zájmů a schopností
ani tento systém však nepřekonal nedostatky daltonského plánu, jako individualismus, formalismus a fragmentárnost ve vzdělání
v současné edukační praxi daltonských škol je proto samostatné učení žáků rozšířeno o celou řadu dalších forem a metod práce, např. o kooperativní učení
Montessoriovská škola
její reformní snahy upoutaly pozornost na evropské půdě na prahu 20. st.
M. Montessoriová (1870-1952) - italská lékařka a pedagožka (první MuDr. – žena v Itálii)
v roce 1907 otevírá v Římě dětský domov (casa di bambini) pro děti od 3 do 7 let, který se stává vzorovým předškolním zařízením nejen pro Itálii, ale postupně i pro mnoho zemí po celém světě
od roku 1913 organizuje Montessoriová mezinárodní kurzy pro vychovatele a zahajuje přednáškové turné po Evropě i Americe
dnes existuje v různých zemích přes 30 organizací sdružených v Mezinárodní asociaci Montessori se sídlem v Holandsku
v duchu roussauovsko- tolstojovské pedagogiky má výchova zajistit svobodný a spontánní rozvoj tvůrčích schopností dítěte
Montessoriová odmítá výchovu jako adaptaci dítěte světu dospělých
váží si dětství, zkoumá jeho specifičnost a nabádá dospělé, aby se jím inspirovali
rozhodujícím činitelem, který může zajistit svobodný a spontánní rozvoj dítěte je vhodné prostředí
zjišťuje, že prostředí dospělého člověka je dítěti cizí a nepřiměřené, proto se zaměřuje na úpravu prostředí, která by mohla splnit požadované cíle
tuto úpravu dětského prostředí řeší jednak volbou a adaptací věcného zařízení (účelnost, jednoduchost, estetičnost), jednak výběrem vhodného didakt. materiálu
zde navazuje na rousseauovský důraz na smyslový rozvoj dítěte a na fröbelovské „dárky“ k účelné manipulaci
při práci s dětmi Montessoriová zjistila, že mají velkou schopnost soustředit se a ponořit se do činnosti, pokud je dostatečně zaujme a upoutá (fenomén Montessori)
současně si ověřila, že děti rády manipulují s předměty a řeší konkrétní úkoly (skládat a rozkládat, třídit, řadit, navlékat,…), které ke svému uspokojení dovedou nesčetněkrát opakovat a nechtějí být při tom rušeny
vnitřní potřeba „něčemu se učit“ se vyvíjí v tzv. senzitivních fázích – období, kdy je dítě zvlášť citlivé na vnímání určitých jevů vnější reality
fenomén polarizace osobnosti – mimořádně silné a dlouhé soustředění na určitou činnost. Při tomto zaujetí se dítě vnitřně rozvíjí a mění. „Pomoz mi, abych to mohl udělat sám“
charakteristické pro didaktickou koncepci M. je slučování dětí různého věku. V těchto věkových skupinách má vznikat na základě harmonického soužití a vzájemné pomoci jednotlivců vědomí sociální jednoty, v níž je jedinec respektován ostatními subjekty
zvláštní postavení zaujímá tzv. kosmická výchova – smyslem je poskytovat dětem povědomí o vzájemných vazbách člověka a jeho prostředí – odpovědnost. Využívá k tomu projektové vyučování – témata „co roste vlese“, „naše rodina“ apod.
v tomto směru volí M. jak didaktické pomůcky, tak způsob práce s nimi
veškerá dětská činnost je individualizována, dítě si zaměstnání volí, pracuje svým tempem, podle svých představ a záměrů
tím se mění i úloha učitele – má připravovat vhodné podmínky, nezasahovat do činnosti dítěte, spíše je pouze pozorovat a učit se od něho jeho specifickým přístupům, přáním a potřebám a stále vyhledávat účinnější konstelaci podmínek k optimální stimulaci dětského rozvoje