Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Waldorfská škola
patrně nejznámější model alternativního školství
zejm. v Německu, Beneluxu, Skandinávii, Švýcarsku, Kanadě, USA, ČR atd.
zakladatel něm. filosof Rudolf Steiner (1861-1925), stoupenec Nietzschovy filosofie, viděl cíl vývoje v nadčlověku dokonale rozvinutém fyzicky i morálně, tvůrčím a svobodném
hledání hybných sil světového vývoje přivedlo Steinera k teozofii jako učení, které usiluje o bezprostřední intuitivní nazírání Boha a světových tajemství, spojuje v sobě ideje platónské, mysticko-křesťanské a buddhisticko-hinduistické, předpokládá nesmrtelnost duše, reinkarnaci a působení osudu (karmy) v životě každého jedince
Antroposofická pedagogika – dílo, v němž Steiner vychází z představy, že v člověku působí vyšší iracionální síly, které ho formují, usměrňují jeho orientaci a stimulují jeho tvorbu nových duševních hodnot
Z této filosofie pramení Steinerovo pojetí výchovy. Které má jedinci poskytnout maximum svobody k rozvoji individuálních vnitřních sil a schopností, jimiž by přispěl k vytvoření nové společnosti
odmítá státní školu, požaduje volnou školu orientovanou všelidsky, prosazuje co nejvyšší žákovskou samosprávu, zdůrazňuje iniciativu žáků a uplatnění tvůrčích a pracovních vyučovacích metod
na těchto principech vzniká roku 1919 u Waldorfských cigaretových závodů ve Stuttgartu první waldorfská škola, která brzy našla své pokračovatele
na konci 20. st. působilo v Německu přes 100 takových škol, v Holandsku přes 50,…
waldorfská škola usiluje o max. rozvoj aktivity žáků
klade důraz na estetickovýchovné předměty, na pracovní a jazykovou výchovu
ve shodě s teozofickými východisky hraje význ. úlohu i výchova náboženská v duchu křesťanské morálky
ruší se tradiční vyučovací hodiny, vzdělávací činnost probíhá v urč. časových blocích ( = epochy)
osnovy neexistují, o obsahu vyučování svobodně rozhoduje učitel spolu se žáky
místo známkování se výsledky hodnotí „charakteristikami“ žáků s doporučením pro další rozvoj
silným výchovným činitelem je celková pozitivní atmosféra školy a učitelova osobnost
Jenská škola
vzniká v téže době jako škola waldorfská
zakladatel Peter Petersen (1884-1952) – profesor pedagogiky na univerzitě v Jeně
vychází z něm. reformní pedagogiky, přijímá její základní heslo „vom Kinde aus“, tj. vycházet při výchově od dítěte, současně však kritizuje tento přístup v tom, že zanedbává požadavek „objektivní kultur“, v níž dítě žije a na jejímž rozvoji se má pedagogika podílet (jak to zdůrazňuje především něm. hermen. pedagogika kultury)
Jenský plán všeobecné národní školy, 1927, programové dílo
Brzy se stává programem mnoha škol nejen v Německu, ale i v zahraničí, zvláště v Holandsku
Rozvoje osobnosti lze dosáhnout podle Petersena jedině tehdy, když se dítě uvolní z pout tradiční školy
Takovým poutem je formální rozdělení do tříd, výuka na bázi tradičních předmětů, zkoušení a klasifikace, ale i odtržení školy od rodiny a společnosti vůbec
To má podle jenského plánu překonat školní pospolitost – jádrem není třída, ale přirozená skupina na základě dobrovolného a přirozeného seskupování se žáků
10 školních let rozdělil Petersen do čtyř věkových skupin – každá má vypracovaný týdenní plán učiva, výuka se však neuskutečňuje v tradičních vyučovacích předmětech a hodinách, ale v tzv. kurzech – povinných a volitelných
odpadá také klasifikace známkami, žák je hodnocen formou „charakteristiky“
prostředí školy je také přizpůsobeno výchovným záměrům plánu – budova, učebny, pracovny a jejich vybavení mají odpovídat pracovnímu charakteru školy, mají umožňovat volný pohyb žáků, různé formy skupinového i individuálního vyučování i další školní aktivity
rytmický týdenní program skupiny, vyvážené střídání pedagogických situací (rozhovor, práce, hra, slavnost)
„školní obytný pokoj“ – místnost, na jejímž vytváření se podílí děti
nová je i role učitele – má podněcovat a organizovat žákovské činnosti a vytvářet pro ně vhodné podmínky, nesmí však vlastní aktivitou tlumit aktivitu žáků, má být pedagogickým optimistou, který má především rád děti
pro Petersena je humanistická a tvůrčí učitelova osobnost jádrem úspěšného vých. působení