Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Roku 1974 v dánském Tvindu – hl. princip učení se prostřednictvím jednání v praxi, obsahem výuky jsou především sociální a politické problémy ve světě.
A L T E R N A T I V N Í Š K O L Y Waldorfská Montessoriovská Daltonská Jenský plán Freinetovská Zakladatel Rudolf Steiner (1861-1925)Marie Montessori
(1870-1950)
dětská lékařka
Helen Parkhurstová
(1887-1973)
Peter Petrsen
(1884-1952)
Celesten Freinet
(1896-1966)
Kdy zač. 20. st., 1919 Waldorf u Stuttgartu, 1975 Haag mezinár. hnutí W. škol1907 v Římě "Dům dětí"
(pro duševně postižené děti)
1919 založ. experimentální škola 1924 pokus.š. při jens. univ., od 1927 „Malý Jenský plán“, po 2. sv.v. uzavř., ohlas v Holandsku od 20. let 20. stol. Kde Německo Itálie Dalton, USA, stát Massachusets, Něm., Jena Francie Teoretický základ, principyantroposofie - v jejím rámci rozpracoval teorii eurythmie - založeno na představě 3 těl člověka – fyzické (rozvoj do 7 let), éterické (7-14 let), astrální (14-21 let), (kniha Výchova dítěte z hlediska duchovědy, 1907
Podpora rozvoje nadání a tvořivého duchovního života, respektovány 7leté vývojové stupně
podstatou výchovy je rozumně organizovaná práce a tvorba podnětného prostředí při respektování svobody dítěte, teorie senzitivních fází (období, kdy je dítě zvlášť citlivé pro vnímání a chápání určitých jevů),
fenomén "polarizace pozornosti" (hluboké soustředění, pokud je činností zaujato) --- "Pomoz mi, abychto udělal sám". Cílem: svobodný přirozený vývoj dítěte.
spolupráce s Montessoriovou,
kniha Education on the Dalton Plan (1923)
principy:
svoboda žáka a jeho zodpovědnost,
zdůraznění spolupráce, soc. vědomí,os. zkuš. na základě čin.
vyváženě hrom. - skupinové - indiv. učení
škola realistická - pro život, výchova k lidskosti, vytváření pedagogických situací (pro životní situace) = podstata Petersonovy funkcionální výchovy(dílo Moderní francouzská škola)
hl. idea:
"Par la vie - pour la vie - par le travail" = Z života - pro život - prací.
Rozšíření západoevr. země, ČR - Antroposofická spol., Sdružení pro w. pedag. (cca 500 škol) hl. Něm., Nizoz., prvky (pomůcky) i v jiných školách, u nás MŠ a začínají 1. tř. hl. Nizoz., USA, Anglie, u nás v Brně - Asociace českých daltonských škol hl. Nizoz. (250 škol), málo Něm., Belgie, u nás 1 - Poděbrady Kruh přátel jenských škol Fr. Belg., Niz. Typ individualizované individualiz. pracovní Organizace vzdělávání integrovaná: MŠ - 12let (rozděl na nižší - střední - vyšší stupeň po 4l., do 8. ročníku 1 učitel) - 13. rok příprava k maturitěMŠ - ZŠ - až po 3. stupeň
integrace handicapovaných dětí
Waldorfská Montessoriovská Daltonská Jenský plán Freinetovská Organizace žákůindividuálně, skupinky,
slučování dětí různého věku (harmonické soužití)