Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
integrace handicapovaných
1 učitel se třídou více let
uvolněná třídní struktura,
vyuč. hrom., skupin. i indiv.
osobní vztah učitel - žák, patronáty starších nad mladšími,
kmenové skupiny podle věku (např. 6-8)přesah. ročník + diferenc. v kurzech
individuální + skupinové, volný pohyb po třídě Organizace aktivit látka do epoch (epocha = 3-4 týdny, 90minutový blok denně, hlavní předměty, střídají se – ČJ, M, Bi, věc. učení, Ze, Dě, sociální nauka, Fy, CH), ostatní předměty v 45minutových jednotkách (náb., eurythmie, jazyková příprava, umělecká tvořivá aktivita, hudba, ruční práce, eurythmie (řeč, hudba, zvuk vyjadř. ladnými koord. pohyby)individuální tempo
Organizace dne:
cca 8-9.30 svobodná pracovní fáze, pak rozbor v kruhu,
blok cizích jazyků ve skupinkách, odborné vyučování
individ. program práce na jeden měsíc s vymezením cílů (výsledků), vlastní tempolátka rozdělena podle 3 sfér života - tělo, duše, duch = bůh, příroda, svět člověka,
o činnosti rozhoduje celá skupina, rytmický týdenní plán - střídání ped. situací: rozhovor, hra, práce, slavnost
žáci si určují činnost na základě týden. plánu Metody, technikyeurythmie, spec. umělec. "předměty"
Hrom., skup. i indiv. výuka (epochy – hlavně hrom.), epochové sešity, prac. texty od učitele, ne učebnice
Ve 12. ročníku „závěrečná práce“
množství didakt. materiálu
tzv. kosmická výchova = vědomí souvislostí člověk - přírodní prostředí, důsledky civilizace - projektovým vyuč.
individuální plnění úkolů na základě kontraktu (smlouvy o měs. úkolu), žákovská konferencezákladní druhy zaměstnání:
- rozhovor (kruh, bloky)
- hra (řízená)
- práce (skupin. vyuč., kurzy)
- slavnost (ráno, konec týdne, narozeniny…)
- tiskárna
- volný text
- školní korespondence
- třídní noviny
učivo s úkoly, testy, uspoř. do kartotéky,
akustické uč. programy
POKUSNÉ ŠKOLY
Druhá polovina 20. století:
rozvoj osvědčených modelů alternativních škol – hlavně montessoriovské, waldorfské, freinetovské nebo jenské
posiluje se aspekt sociálně pedagogický › škola se hlouběji propojuje se společností, s rodinou, s kulturními institucemi
1972 Hannover – ul. Glocksee – žáci z různých společenských vrstev, hl. kritérium pro přijetí je schopnost rodičů spolupracovat se školou a podpora obdobných vztahů jako ve škole i v domácích podmínkách
1979 Münster – projekt ZŠ Gievenbeck – trojí otevření školy:
metodické otevření – brát větší ohled na mimoškolní zkušenosti žáků a více akceptovat hravé, produktivní formy učení a práce
tematické otevření – překročit tradiční oborovou orientaci výuky
institucionální otevření – více přihlížet k mimošk. oblastem života, k rodině, k obci, k lokalitě a posílit podíl rodičů, reprezentantů veřejného života a mimoškolních institucí ve výuce