Ped.-Psych.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Průběžné hodnocení žáků má efekt: autoregulační, rozvojový, formativní, sumativní
Jaké sociální faktory ovlivňují žákův prospěch, učení, zvládání školní zátěže? učit se sám/s kamarády, variovat sociální podmínky podle situace, dosažitelnost autority při učení, spolupráce/soupeření
špatná kulturní a výchovná úroveň rodiny (parentogenie), nedostatky ve výchovně vzdělávacím procesu, nedostatečná vnější motivace a stimulace (didaktogenie, pedagogogenie)
vnější motivace (učitel, rodiče), schopnost obhájit vlastní názor
Napiš tři faktory, které usnadní vyřešení žákova špatného prospívání: hloubkový přístup k učení, odměny, schémata, mentální/pojmové jevy
Napiš tři faktory, které znesnadní vyřešení žákova špatného prospívání, co mu brání ve školním úspěchu: negativní zkušenosti se školou, odpor k učení, memorování, neužitečnost učiva, nemůže se učit po svém, ani diskutovat se spolužáky, motivace
Kdo je autorem modelu devíti polí? Čáp
Napiš jeden příklad skrytého kurikula: to může být „zákulisí“ práce s kurikulem, který potřebuje znát např. nováček (ať už student nebo začínající učitel), aby „obstál“ na fakultě a také, aby věděl, které nástrahy na něj čekají a jak je má zvládnout, jak opisovat u tohoto učitele
Co nepatří do vnější motivace? žákovo zaujetí učivem
Seřaď fáze cibule od obecného: bazální charakteristiky osobnosti, vrstva zpracování informací, sociální interakce žáka, žákovy preference ve výuce, (výuková motivace)
Gagné a jeho osm typů učení a pět typů naučených dovedností: 1. učení signálům, 2. S – R učení, 3. řetězení, 4. verbální asociace, 5. mnohonásobná diskriminace, 6. učení pojmům, 7, učení principům, 8. řešení problémů
Stádia kognitivního vývoje podle Jeana Piageta: senzomotorické, předoperační (18 měsíců -7let), konkrétní operace (7 – 12 let), formální operace (12 – výše)
úroveň poznání je výsledkem předchozího vývoje
Dítě má myšlení v mladším školním věku: konkrétní myšlenkové operace
Skinnerovi myši – experimenty s odměnami a tresty: posilování reakce, operantní podmiňování
Co je to nálepkování: labeling = neodborné a subjektivistické štítkování a nálepkování osobnosti dětí i dospělých (např. lenoch, rváč, sociál, zbohatlík), které často stigmatizuje postižené jedince a může v některých případech vést i k rozvoji nálepkovaného závadového nebo poruchového chování a prožívání
Co nepatří do mimointelektuálních dovedností? verbální nadání a matematické nadání
Jmenuj dva odborné časopisy: Pedagogická revue, e-Padagogium, Orbis Scholae, Pedagogická orientace, Pedagogický časopis, P-magazín, Komenský
Čeho se týká revize Bloomovy taxonomie cílů učení a vyučování? zapamatování, porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení, tvoření; učení - metafora stromu