Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obchodní podmínky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.46 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

§ 1751 NOZ → OBCHODNÍ PODMÍNKY (= nepřímá smluvní ujednání)

(1) Část obsahu smlouvy lze určit odkazem na obchodní podmínky, které navrhovatel připojí k nabídce nebo které jsou stranám známy. Odchylná ujednání ve smlouvě mají před zněním obchodních podmínek přednost.

(2) Odkáží-li strany v nabídce i v přijetí nabídky na obchodní podmínky, které si odporují, je smlouva přesto uzavřena s obsahem určeným v tom rozsahu, v jakém obchodní podmínky nejsou v rozporu; to platí i v případě, že to obchodní podmínky vylučují. Vyloučí-li to některá ze stran nejpozději bez zbytečného odkladu po výměně projevů vůle, smlouva uzavřena není.

(3) Při uzavření smlouvy mezi podnikateli lze část obsahu smlouvy určit i pouhým odkazem na obchodní podmínky vypracované odbornými nebo zájmovými organizacemi.

  • Znění: „připojeno k nabídce“ x „podmínky stranám známy“

  • Stanovuje 2 podmínky inkorporace obchodních podmínek jako nepřímých smluvních ujednání do přímého smluvního ujednání mezi stranami

  1. Podmínka odkazu (prostý odkaz v textu smlouvy na znění obchodních podmínek)

  2. Podmínka připojení, která v dnešní době málokdy probíhá ve fyzickém slova smyslu (že jsou přiloženy ke smlouvě v tištěné podobě)

  • Jako zásadní hledisko posuzujeme, zda měla strana před uzavřením smlouvy reálnou možnost se s obchodními podmínkami (v podstatě bezprostředně) seznámit – nikoli seznámení ex post (až po uzavření smlouvy)

  • Formulace inkorporační doložky může mít např. toto znění:

    • „Potvrzuji, že jsem se seznámil/a s obchodními podmínkami, a těmto jsem bez výhrad porozuměl/a.“

    • Za ideální inkorporační doložku nelze považovat pouze to, že byla strana s obchodními podmínkami seznámena

  • Obchodní podmínky se váží přímo ke smlouvě (k přímému smluvnímu ujednání), ať už je smlouva uzavřena písemně, ústně či konkludentně (např. zakoupením lístku a vstupem na veřejné koupaliště dávám konkludentní souhlas také s provozním řádem daného objektu – který lze taktéž specifikovat jako nepřímé smluvní ujednání)

  • Problém s uzavíráním smluv přes telefon → smlouva může být uzavřena s odkazem na obchodní podmínky pouze podmíněně s tím, že po seznámení s obchodními podmínkami má strana možnost dodatečně a bezprostředně od smlouvy odstoupit

  • Zajímavost → judikatura vyžaduje v případech smluv uzavíraných se spotřebitelem odeslání obchodních podmínek ve fyzické, aktuální a nezměnitelné podobě (ale pro účely OP III toto nepodstatné, pohybujeme se v obecné závazkové rovině)

  • §1751 stojí na formálním principu chápání obchodních podmínek jako nepřímého smluvního ujednání – pokud by byly obchodní podmínky součástí formuláře představujícího uzavření přímého smluvního ujednání, staly by se tohoto přímého smluvního ujednání součástí; to platí i tehdy pokud jsou obchodní podmínky druhou smluvní stranou podepsány

Témata, do kterých materiál patří