Obchodní podmínky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
§ 1751 NOZ → OBCHODNÍ PODMÍNKY (= nepřímá smluvní ujednání)
(1) Část obsahu smlouvy lze určit odkazem na obchodní podmínky, které navrhovatel připojí k nabídce nebo které jsou stranám známy. Odchylná ujednání ve smlouvě mají před zněním obchodních podmínek přednost.
(2) Odkáží-li strany v nabídce i v přijetí nabídky na obchodní podmínky, které si odporují, je smlouva přesto uzavřena s obsahem určeným v tom rozsahu, v jakém obchodní podmínky nejsou v rozporu; to platí i v případě, že to obchodní podmínky vylučují. Vyloučí-li to některá ze stran nejpozději bez zbytečného odkladu po výměně projevů vůle, smlouva uzavřena není.
(3) Při uzavření smlouvy mezi podnikateli lze část obsahu smlouvy určit i pouhým odkazem na obchodní podmínky vypracované odbornými nebo zájmovými organizacemi.
Znění: „připojeno k nabídce“ x „podmínky stranám známy“
Stanovuje 2 podmínky inkorporace obchodních podmínek jako nepřímých smluvních ujednání do přímého smluvního ujednání mezi stranami
Podmínka odkazu (prostý odkaz v textu smlouvy na znění obchodních podmínek)
Podmínka připojení, která v dnešní době málokdy probíhá ve fyzickém slova smyslu (že jsou přiloženy ke smlouvě v tištěné podobě)
Jako zásadní hledisko posuzujeme, zda měla strana před uzavřením smlouvy reálnou možnost se s obchodními podmínkami (v podstatě bezprostředně) seznámit – nikoli seznámení ex post (až po uzavření smlouvy)
Formulace inkorporační doložky může mít např. toto znění:
„Potvrzuji, že jsem se seznámil/a s obchodními podmínkami, a těmto jsem bez výhrad porozuměl/a.“
Za ideální inkorporační doložku nelze považovat pouze to, že byla strana s obchodními podmínkami seznámena
Obchodní podmínky se váží přímo ke smlouvě (k přímému smluvnímu ujednání), ať už je smlouva uzavřena písemně, ústně či konkludentně (např. zakoupením lístku a vstupem na veřejné koupaliště dávám konkludentní souhlas také s provozním řádem daného objektu – který lze taktéž specifikovat jako nepřímé smluvní ujednání)
Problém s uzavíráním smluv přes telefon → smlouva může být uzavřena s odkazem na obchodní podmínky pouze podmíněně s tím, že po seznámení s obchodními podmínkami má strana možnost dodatečně a bezprostředně od smlouvy odstoupit
Zajímavost → judikatura vyžaduje v případech smluv uzavíraných se spotřebitelem odeslání obchodních podmínek ve fyzické, aktuální a nezměnitelné podobě (ale pro účely OP III toto nepodstatné, pohybujeme se v obecné závazkové rovině)
§1751 stojí na formálním principu chápání obchodních podmínek jako nepřímého smluvního ujednání – pokud by byly obchodní podmínky součástí formuláře představujícího uzavření přímého smluvního ujednání, staly by se tohoto přímého smluvního ujednání součástí; to platí i tehdy pokud jsou obchodní podmínky druhou smluvní stranou podepsány