Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
*Pedagogika existencialistická
výchozím pojmem je existence jako jediná forma bytí, která je nám poznatelná
nemůžeme ji poznat racionálně, ale iracionálně, tj. přímým prožitkem
Otto Bolnow (1903-1991)
Klaus Schaller (1925)
existencialistická pedagogika nevytváří uzavřený systém, je spíše souborem podnětů
největší hodnotou je člověk – cílem výchovy je rozvoj osobnosti jako autonomní individuality se svobodou rozhodování a kulturou soc. komunikace
při edukačním procesu zejm. irac. prožitky
Alternativní školy:
Souběžně s proměnami pedagogické teorie se v průběhu 20. st. objevují v Evropě i v USA pokusy o nový model školy, která by více než škola tradiční uplatnila moderní principy vzdělávání a výchovy mladé generace.
Takové snahy samozřejmě nejsou zcela nové (viz „dům radosti“ Vittorina da Feltre nebo pansofickou školu Komenského v Blatném Potoce), ve 20. st. však počet takových pokusů narůstá a tzv. alternativní školy se stávají pedagogickými laboratořemi, kde se hledají a ověřují postupy, aplikující výsledky moderní pedagogické teorie.
Společným rysem těchto alternativních škol je důraz na žákovu i učitelovu svobodu, na rozvoj samostatnosti a kreativity a na využití netradičních a nestereotypních forem a metod vyučování.
Kritika herbartovské školy: škola je pasivní, nedostatečně se obrací na dítě, drezúra
Všem směrům je společná: idea humanizace (pedocentrický přístup)
idea demokratizace (i děti se mohou podílet)
princip svobody (časem se zjistilo, že musí mít hranice,
někteří ho přecenili – antipedagogika)
Daltonský učební plán
zaveden v roce 1920 v americkém Daltonu v Massachusetts
zakladatelka Helena Parkhurstová (1886-1973)
veškeré studium se zakládá na samostatném učení žáků za použití vhodných pomůcek
ruší se rozdělení tříd podle věku, žák může být v některém předmětu v kurzu vyšším a v jiném naopak v kurzu nižším
pro jednotlivé předměty se zřizují odborné pracovny a laboratoře, vybavené vhodnými pomůckami a knihovnou
celoroční látka se rozděluje na měsíční úkoly, které žáci plní podle vlastního programu a každý svým tempem (samostatná práce s penzem)
principy a pojmy: princip svobody, spolupráce a samostatnosti; penzum
svoboda žáka a jeho vlastní odpovědnost – žák má vytvořen svůj vlastní program na jeden měsíc, v němž jsou vymezeny výsledky, jichž má žák dosáhnout. Žák přitom pracuje samostatně a zodpovídá za úspěch svého učení.
Zdůraznění spolupráce a vytváření sociálního a demokratického vědomí u dětí
didaktické prostředky: grafy, tabule
výhodou mělo být zvýšení žákova zájmu, jeho aktivnosti a efektivnosti studia
zkušenosti však ukázaly některé problémy tohoto jednostranně knižního studia, zvláště jeho přílišný individualismus a malý kontakt s živými pedagogickými podněty