Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Carl Ransome Rogers (1902-1987)

  • humanistická psychologie, koncepce nondirektivní terapie a edukace

  • učitel nezaujímá řídící pozici, žák si na základě vlastní iniciativy a odpovědnosti řídí učení, což předpokládá atmosféru vzájemní důvěry a pochopení

  • „signifikantní učení“ (proti kognitivnímu): týká se celé osobnosti, iniciativa na straně subjektu, evaluaci určuje sám učící se

Viktor Emil Frankl (1905-1997)

  • výchova životního smyslu

  • člověk postrádající v životě smysl trpí „existenciálním vakuem“

*Sociologická pedagogika

  • chápe člověka jako bytost sociální, kt. formují především soc. podmínky

  • výchovou rozumí plánovité zespolečenšťování

  • centrem je výchova mravní

Emile Durkheim (1858-1917) – fr. pozitivista

Paul Barth (1858-1922) – něm. profesor pedagogiky a filosofie

Paul Natorp (1854-1924) – něm. novokantovec

Florian Znaniecky (1882-1954) – amer. sociolog pol. původu

*Pedagogika neotomistická

  • neotomismus obnovuje křesť. scholastický systém T. Akvinského

Jacques Maritain (1882-1973)

  • formuloval zákl. principy ve svém díle Výchova na rozcestí (1947)

  • podle Maritaina je vývoj uplynulých desetiletí poznamenán degenerativní cestou od humanity přes nacionalitu k bestialitě. Způsobilo to zahledění člověka do sebe sama

  • cílem výchovy je, aby se jedinec navrátil zpět k věčnému božskému určení, k němuž byl stvořen, křesťanský humanismus

*Pedagogika sovětská (marxistická)

  • od 20. let se rozvíjela jako teorie unitárního vých.vzdělávacího systému založeného na marxisticko-leninských východiscích

  • výrazně akcentovala sociální vých. cíle a výchovu chápala zejména jako formování sovětského občana

  • koncipovala jednotnou státní školu s důrazem na vzdělání přírodovědné a polytechnické

  • po 2. světové válce ovlivnila ped. myšlení i v jiných socialistických zemích

Pavel Petrovič Blonskij (1884-1941)

  • zdůrazňuje úlohu výrobní práce ve spojení s vyučováním

Vasilij Alexandr Suchomlinskij (1918-1970)

  • humanizace vých. vzděl. procesu, osobnost učitele

Anton Semjonovič Makarenko (1888-1939)

  • klasik sovětské pedagogiky

  • zprvu působil jako učitel základní školy a školní inspektor

  • v letech 1920-1935 byl pověřen organizováním pracovních kolonií pro bezprizorné děti a mládež na Ukrajině (Kolonie Gorkého a Komuna F.E.Dzeržinského v Charkově)

  • od r.1936 odchází do Moskvy a věnuje se výhradně přednáškové a literární činnosti (Pedagogická poéma, Vlajky ve věžích, Kniha pro rodiče,…)

  • Postavil se proti pedologii (=osud dítěte je určován dědičností) – nezajímaly ho dědičné příznaky dětí a jejich často i zločinná minulost.

  • Cíl výchovy pojímal komplexně jako „program lidské osobnosti“, kterého dosáhneme pomocí těchto ped. principů: pedagogický optimismus (víra v žákovy schopnosti), pedagogický humanismus (úcta k žákovi), perspektivnost.

  • Vých. prostředky: práce, kolektiv, režim

  • Náročná láska – obskakování dětí vede k egoismu, lenosti a zhýčkanosti

  • Hra – je vhodnou průpravou k práci, dospělí si mají všímat dětských her

Témata, do kterých materiál patří