Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • v koncipování a plánování (osnov, učebnic, pomůcek,…)

  • při organizačním, materiálním a personálním zabezpečení výchovných činností (organizace výchovy a vzdělávání v jednotlivých institucích, příprava učitelů, materiální prostředí,…)

  • pedagogické principy se však prosazují především v samostatném výchovně-vzdělávacím procesu, tedy v praxi

Z praxe byly principy vyvozeny, ale ne vždy se daří je v praxi realizovat. Pedagogické principy jsou také nástrojem objektivního posouzení výsledků výchovy, k posouzení práce každého pedagoga či instituce.

7. Dílo a sociálně pedagogický význam J.A.Komenského

- pedagog, polyhistor, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské

- svým dílem položil základy novodobé pedagogiky

- jeho odkazem se zabývá specifická vědní disciplína – komeniologie

- * 28.3.1592 na JV Moravě (Nivnice)

  • studium na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, pak na německých protestantských UNI v Herbornu a Heidelbergu, poté (od r.1614) učil na bratrské škole v Přerově, od r. 1618 – duchovní správce ve Fulneku

- po r. 1620 se musel skrývat před pronásledování protireformace (u šlechtických přátel)

- r. 1628 – nucen odejít natrvalo z vlasti (os.rod.tragédie – zemřela žena a děti + krutá nařízení proti lidu nekatol.vyznání)– polské Lešno (s přestávkami do r.1656 (1641-42 – pobyt v Anglii, 1642-48 – švédsko, 1650-54 – Blatný Potok v Uhrách), zvelebil zde bratrské školství)

- 1656 – požár Lešna (přišel o většinu svých prací) – uchýlil se v Amsterodamu, 15.11.1670 zde zemřel

Komenský je představitel pedagogického optimismu, jako humanista je prodchnut úctou k člověku, věří v jeho dobrou povahu a v lidský rozum. Věří ve velkou sílu výchovy, která má podle něj napomoci člověku k rozvinutí plného lidství. Tvrdil, že všichni lidé jsou schopni poznání a vzdělání, proto má být prostému lidu umožněn přístup k vědění. Komenský chtěl vychovávat všechny všestranně přirozenou metodou. Ve své Didaktice velké uvádí systém principů vyučování, které jsou dodnes aktuální – názornost, samostatnost, aktivita, uvědomělost, systematičnost, spojení školy se životem, individuální přístup k žákům. Stále platná je jeho snaha, aby škola byla dílnou lidskosti a hrou.

Dílo:

  • Velká didaktika – řeší základní cíle výchovy, její obsah, principy a metody, přináší návrh organizační struktury školství pro veškerou mládež. Podává zde návrh na zařízení školy jako dílny lidskosti, mládež se musí vzdělávat bez rozdílu pohlaví a sociálních rozdílů. Vycházet z mateřského jazyka, vzdělávat se nejen po stránce duševní, fyzické, ale i tělesné, souběžně učit slova i řeč. Postupovat od známého k neznámému, názorné vyučování. Školu dělí na 4 stupně po šesti letech – mateřská, obecná, gymnázium, vysoká škola

  • Informatorium školy mateřské – návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině, jak je připravovat na školní docházku

  • Brána jazyků otevřená – nová a progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků

  • Nejnovější metoda jazyků – 10.kapitola – Analytická didaktika – obsahuje nejkoncentrovanější analýzu zákl.didakt.problémů

  • Škola na jevišti – soubor didaktických her

  • Svět v obrazech – obrázková učenice, Kom.mezinárodně proslavila

  • Labyrint světa a ráj srdce (1623) - Komenský zde vystupuje jako poutník, putuje v doprovodu Všezvěda, Všudybuda a Mámení městem, které představuje svět. Hledají hravý smysl života, přicházejí do středu města, kde sídlí královna Moudrost, pozadí města – hrad Štěstěny. Město má 6 ulic = 6 stavů (manželský, řemeslnický, učednický, kněžský, panský a vojenský). Kniha má 36 kapitol, zachycuje i své životní osudy. Kritizuje soudobé sociální poměry a majetkové rozdíly. Před řešením palčivých otázek se obrací k Bohu a k náboženskému hloubání

  • Dále: Listové do nebe, Truchlivý (alegorický spor), Hlubina bezpečnosti

Témata, do kterých materiál patří