Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Složky výchovy:
Existují různá pojetí, např. Spencer vymezil 3 složky (rozumovou, tělesnou a mravní)
Dnes nejčastěji používáno 5 složek:
Rozumová, mravní, estetická, tělesná, pracovní.
Základní činitelé výchovy:
Pedagog - vychovávaný jedinec - prostředky výchovy
Účinnost výchovy závisí na kvalitách pedagogovy osobnosti a jeho činnosti, ale i na předpokladech a aktivitě žáků.
Pedagog:
nejčastěji učitel, ale i vychovatel, rodič, lektor
iniciátor i organizátor výchovně vzdělávacího procesu, zároveň hodnotí jeho výsledky
Základní kvality, které by měly charakterizovat pedagogickou osobnost:
hodnotová orientace (demokratické ideály, humanitní přesvědčení,…)
všeobecné vzdělání (hluboký filozofický, politický, vědecký a kulturní rozhled)
teoretické a praktické odborné vzdělání (v oboru, který pedagog vyučuje
pedagogicko-psychologické vzdělání (teoretické i praktické dovednosti a návyky
Klíčové dovednosti učitele:
komunikativní, organizační a rétorické dovednosti
Důležité rysy osobnosti učitele:
tvořivost, zásadový morální postoj, pedagogický optimismus, pedagogický takt, pedagogický klid, zaujetí, hluboký přístup k žákům, přísná spravedlnost
Vychovávaný jedinec:
předpoklady pro úspěšnou výchovu jsou fyzické (celková tělesná zdatnost a zdraví, citlivost smyslových orgánů, motorická citlivost a koordinace s přihlédnutím k individuálním rozdílům) a psychické (vlohy /vrozené anatomicko-fyziologické předpoklady/ a schopnosti /jsou výsledkem rozvoje vloh/; schopnosti se v průběhu života mění). Významným činitelem výchovy je také sociální situace jedince.
5. Cíle výchovy, jejich členění a vymezování
Cíl výchovy (obecně):
Ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností člověka, které lze získat. Vytyčuje směr výchovného působení. Je to výchozí pedagogická kategorie (následují obsah, formy, metody a prostředky výchovy) – je to kategorie historická a mění se tedy s dobou, státem, národem, filozofií a kulturou (jiné jsou antické výchovné cíle, jiné jsou výchovné cíle středověké, jiné jsou cíle výchovy 20. století). Určují zaměření vých.- vzděl. činnosti. Mají směřovat k harmonickému, mnohostrannému rozvoji a ke zdravé osobnosti.
I dnes se liší cíle různých pedagogických koncepcí
sociologická pedagogika vidí cíl výchovy v socializaci
existencialistická pedagogika vidí cíl v rozvoji jedince jako svobodné a autentické osobnosti
alternativní směry, jako škola waldorfská, montessoriovská, jenská, vyzvedají jako cílové kvality aktivnost, tvořivost, solidaritu apod.
antipedagogika naopak odmítá jakékoli cíle jako manipulaci a násilí na jedinci
Dvojice cílů:
Individuální – Sociální cíle
Individuální – zaměřené na osobní rozvoj jedince, jeho prospěch a uplatnění; Locke, Rousseau, Spencer, reformní směry 20. století
Sociální – příprava jedince na prospěšný život ve společnosti, příprava na sociální role; Platón, Aristoteles, středověk, i Komenský, socialistická pedagogika