Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jde o to vytvořit harmonii mezi individuálními a sociálními cíly pro šťastný osobní život jedince i pro jeho život ve společnosti
Obecné – specifické cíle
obecné – společné veškeré výchově
specifické – spjaté s určitou profesí, sociální fcí, konkrétní vědomosti, dovednosti, návyky, postoje
Materiální – formální cíle
materiální (informativní) – směřují k osvojení určité učební látky
formální (formativní) – zaměřeny na rozvoj schopností, např. matematické učivo je prostředkem rozvoje logického myšlení
Adaptační a Anticipační cíle
adaptační – zaměření výchovy na přítomnost, na přizpůsobení se současnosti
anticipační – příprava na budoucí realitu
Dnes snaha spojit tyto dvě orientace; rychlý rozvoj vědy a techniky ( nutnost předvídat budoucí vývoj
Teoretické a praktické cíle
teoretické – těžiště v systému vědomostí
praktické – základ v dovednostech a návycích
Moderní pedagogika zdůrazňuje spojení výchovy se životem; kritika teoretismu tradiční výchovy a důraz na praktické aspekty je charakteristický pro většinu směrů 20. století
Autonomní a Heteronomní cíle
autonomní – cíl, který si stanoví sám jedinec
heteronomní – cíl stanovený jinými činiteli (státem, pedagogem, rodičem,…)
Cíle jednotlivých oblastí výchovy
Cíl výchovy je tvořen řadou dílčích cílů. Ve spojení se složkami výchovy se jedná o cíle rozumové, mravní, pracovní, estetické a tělesné výchovy.
Vlastnosti cíle: popsatelnost, vymezení v čase, etapovitost. Konečným cílem výchovy je ideál plného a harmonického rozvoje osobnosti. Komenský požaduje rozvíjet ”všechny ve všem všestranně”.
Příklady výchovných cílů v historii:
Platón – moudrost, kalokaghatia (ideál krásy a dobra)
Augustin – cíl veškerého života v Bohu
J. Locke – cíl – výchova gentlemana (úspěšného a zdatného)
A. S. Makarenko – výchova pro život ve společnosti
J. A. Komenský – harmonický rozvoj osobnosti (mysli, ruky, jazyka), poslední cíl člověka mimo tento svět.
6. Vývoj, přehled a aplikace pedagogických principů
Pedagogické principy:
Nejobecnější pravidla, praxí ověřené zásady, které podmiňují efektivnost výchovy, usnadňují práci učitelů i žáků a vedou k trvalejším výsledkům. Mají obecnou platnost, tzn. platí pro mládež i dospělé, v oblasti školské i mimoškolské, ve všech institucích a situacích. O formulaci pedagogických principů se pokusili mnozí významní autoři jako Komenský, Pestalozzi, Spencer, Locke, John Dewey,…
Vývoj pedagogických principů:
Platón a Aristoteles – vyslovili požadavky jako soustavnost výchovné práce, aktivnost vychovávaného jedince, přiměřenost
Renesance – požadavek názornosti, aktivity a samostatnosti (ne jen mechanické memorování)
F. Rabelais, M. de Montaigne; v praxi se tyto principy v té době ještě nepodařilo prosadit
Pedagogické principy jsou klíčovou otázkou díla Komenského (Velká didaktika) – důraz na názornost, soustavnost, uvědomělost, přiměřenost, všestrannost; tyto principy uplatnil také při tvorbě svých učebnic (Brána jazyků otevřená)
J. J. Rousseau – přirozenost, svoboda a osobní zkušenost jedince (oslabení systematičnosti)
Spencer – v pol. 19. století kritizuje odtržení výchovy od sociálních fcí, které má jedinec ve společnosti plnit
Reformní a alternativní pedagogika 20. století – zdůrazňuje princip aktivnosti, samostatnosti, přiměřenosti, tvořivosti