Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vzdělávací systém v ČR
viz přiložené schéma:
Úloha základního vzdělávání (podle rámcového vzdělávacího programu)
navazuje na výchovu v rodině a na předškolní vzdělávání
povinně jej absolvuje celá populace žáků ve dvou obsahově, organizačně a didakticky navazujících stupních vzdělávání.
Základní vzdělávání na 1. stupni
usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání
motivuje žáky k dalšímu učení
založeno na poznávání individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka, jejich respektování a rozvíjení
Základní vzdělávání na 2. stupni
pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení
a utváření takových hodnot a postojů, které vedou žáky k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování, začlenění do společnosti
Úkolem základního vzdělávání je poskytovat všem dětem (bez rozdílu pohlaví, rasy, sociálního zařazení apod.) základy všeobecného vzdělání.
Instituce poskytující základní vzdělání mají tyto cíle (podle rámc. vzděl. programu)
umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
vést žáky k všestranné a účinné komunikaci
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci
V průběhu základního vzdělávání by měli žáci postupně získávat takové kvality osobnosti, které jim umožní pokračovat ve studiu, zdokonalovat se ve zvolené profesi a během celého života se dále vzdělávat a podle svých možností aktivně participovat na životě společnosti.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR - tzv. Bílá kniha
Bílá kniha je text strategického charakteru, systémový projekt, který formuluje myšlenkové východiska, obecné záměry a rozvojové programy. Je směrodatná pro další vývoj naší vzdělávací soustavy. Vychází z analýz a hodnocení školství.
Vznikla na základě usnesení vlády ČR z dubna 1999, kde byly schváleny hlavní cíle vzdělávací politiky. 13.5.1999 byla zveřejněna “Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR”. Jejím východiskem byly přijaté cíle. V letech 1999-2000 probíhala diskuse a 7.2.2001 byla na zasedání vlády schválena.