Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Např. Finsko
- povinná 9letá školní docházka od 7 let
- jednotná základní škola
- integrace postižených
- velký důraz na učitelské vzdělávání
14. Cíle vyučování, obsah vyučování. Rámcový vzdělávací program.
Cíl výuky = vzdělávací cíl:
Jedna z klíčových didaktických kategorií, vymezující
účel a záměr výuky
výstup a výsledek výuky (progresivním trendem je charakterizovat cíle výuky v podobě dosahovaných kompetencí žáka)
Cíle zahrnují – postoje, hodnoty; produktivní činnost a praktické dovednosti (souvisí s vývojem společnosti a vědeckotechnickým pokrokem); poznatky a porozumění; Cíle jsou formulovány ve vzdělávacích programech, předmětových kurikulech, učebních osnovách. Rozlišují se cíle vyučovacího předmětu jako celku, cíle ročníkové a cíle pro určitá témata nebo výukové situace.
Obecné cíle výchovy a vzdělávání (Bílá kniha):
Rozvoj osobnosti, zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti, vyrovnání nerovnosti ve vzdělání (přístup všem), podpora demokracie a občanské společnosti, výchova k partnerství a globální výchova, zvyšování zaměstnanosti
Kognitivní, afektivní a psychomotorická doména (oblast) učiva a její odraz ve výukových cílech.
3 Základní domény učiva a jejich odraz ve výukových cílech:
1. Kognitivní (intelektuální) doména učiva je zaměřena na zapamatování a vybavení si určitých informací. Od žáků se očekává, aby pomocí svých intelektových dovedností zjistili, určili či odvodili význam nějaké skutečnosti či informace a zařadili tuto novou informaci do vztahu a souvislostí s předchozími poznatky. Ve výuce směřující k dosažení kognitivních cílů jde jak o zvládnutí poznatků, tak o učení se postupům.
2. Afektivní doména učiva se týká výhradně projevů emocionálního chování tedy, citů, postojů, preferencí a hodnot. Výuka, která je zaměřená na dosažení afektivních cílu se zaměřuje na osvojování postupů. Afektivní cíl nemůže učitel žákům jednoduše sdělit na začátku hodiny. Je nutné navodit vhodnou atmosféru a být schopen žáky dostatečně motivovat. Pomocí afektivních cílů si žáci vytváří vlastní systém hodnot a postojů.
3. Psychomotorická doména učiva zahrnuje učení, které je převážně smyslové, ať už jde o jednoduché bezděčné a reflexivní pohyby nebo o složité účelné chování, jakým je například tanec či fotbal. Každá mechanická činnost, kterou je třeba zdokonalovat opakováním, je psychomotorická. Výuka zaměřená na dosažení psychomotorických cílů se vztahuje zejména k osvojování jemné i hrubé koordinace svalů a svalových skupin stejně jako k pozorování, poslouchání či mluvení.
Taxonomie výukových cílů
Nejpoužívanějším způsobem pro řazení učebních činností je taxonomie (klasifikace, třídění) výukových cílů, s níž jako první přišel v padesátých letech pedagogický psycholog Benjamin Bloom. Výukové cíle lze rozdělit na afektivní, psychomotorické a kognitivní (každý výukový cíl odpovídá i příslušné výukové doméně), přičemž každý z těchto výukových cílů má i svoji zvláštní taxonomii.