Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Evropské vzdělávací systémy - 3 modely školských systémů:
klasický – s diferencovaným vzděláváním po ukončení primární školy (různé typy sekundárních škol, odlišné zaměřením i prestiží)
Např. Německý systém
12letá povinná školní docházka (9 let plná, 3 roky částečná – pro ty, kteří nepokračují ve studiu – tzv. pokračovací škola – doplňuje u dělnických profesí všeobecné vzdělání – snaha zvýšit vzdělanost dělnické mládeže)
od 6 let primární škola (4letá)
pak 3 cesty:
5 letá hlavní škola (pro praxi)
6 letá reálná škola (úplné stř. vzdělání)
6+3 gymnázium (pro VŠ)
3 typy maturit:
gymnázium – umožňuje vstup na všechny VŠ
SOŠ (reálky) – umožňuje vstup pouze na odborné VŠ (neprostupnost - pak už nelze univerzita ani doktorské studium)
nástavbové gymnázium (po SŠ) – vysoká odborná škola nebo univerzita, ale pouze toho zaměření, které mělo to gymnázium
tedy volbou sekundární školy je předurčena další kariéra
- 2 typy VŠ - nestejná úroveň, neprostupnost
- snahy o prosazení demokratičnosti (přístup ke vzdělání, prostupnost škol):
1) od konce 60. let vznik sdružených (souhrnných škol) = GESAMTSCHULE – tendence k vytvoření jednotné nižší sekundární školy – 2 typy – buď více SŠ sdružených pod jednu střechu, některé předměty či aktivity společné, nebo jednotná škola s volitelnými předměty
AVŠAK nechuť společnosti k jednotnému systému – dáno historicky – pouze 6% a v Berlíně 25% dětí v gesamtschule
2) od konce 60. let také tzv. orientační cyklus – souladné vzdělání na úrovni 5. a 6. třídy ve všech typech škol – prostupné – možno pozdější rozhodnutí
s oddálenou hlubší diferenciací (část nižší sekundární školy společná)
Např. Francie
- poslední ročník MŠ – 100% dětí dobrovolně
- MŠ propojena s primární školou, učitelé stejné vzdělání
- primární škola – 3 cykly
- college – nižší sekundární škola – všechny děti, 2 cykly – 2letý pozorovací, pak teprve (ve 13 letech) první diferenciace – pouze podle výběru jazyků (latina, řečtina, cizí j.), ve 4. ročníku – třídy všeobecné, technické, odborné, k odborné způsobilosti – k vyučení pak 3 typy vyšší sekundární školy, všeobecné a tech. bývají v jedné budově, 1. ročník není výrazně diferencován
- maturita – znamená i přijetí na VŠ – 1. dva roky síto!
Ve Francii je přirozená integrace postižených – neexistuje společenská bariéra, existovalo dříve než zákon – od roku 1869 byla uzákoněna
jednotná škola – „komprehenzivní škola“ (jeden model primárního a nižšího sekundárního vzdělávání – jsou v ní všichni žáci pohromadě, neznamená to „jednotnost“ ve smyslu naší jednotné školy za socialismu – stejné osnovy, přesně stejný postup…) souvisí s principem „mainstreamingu – snaha o integraci postižených + sjednocení školy – main=hlavní, stream=proud