Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Evropské vzdělávací systémy - 3 modely školských systémů:

  1. klasický – s diferencovaným vzděláváním po ukončení primární školy (různé typy sekundárních škol, odlišné zaměřením i prestiží)

Např. Německý systém

  • 12letá povinná školní docházka (9 let plná, 3 roky částečná – pro ty, kteří nepokračují ve studiu – tzv. pokračovací škola – doplňuje u dělnických profesí všeobecné vzdělání – snaha zvýšit vzdělanost dělnické mládeže)

  • od 6 let primární škola (4letá)

  • pak 3 cesty:

  1. 5 letá hlavní škola (pro praxi)

  2. 6 letá reálná škola (úplné stř. vzdělání)

  3. 6+3 gymnázium (pro VŠ)

  • 3 typy maturit:

gymnázium – umožňuje vstup na všechny VŠ

SOŠ (reálky) – umožňuje vstup pouze na odborné VŠ (neprostupnost - pak už nelze univerzita ani doktorské studium)

nástavbové gymnázium (po SŠ) – vysoká odborná škola nebo univerzita, ale pouze toho zaměření, které mělo to gymnázium

tedy volbou sekundární školy je předurčena další kariéra

- 2 typy VŠ - nestejná úroveň, neprostupnost

- snahy o prosazení demokratičnosti (přístup ke vzdělání, prostupnost škol):

1) od konce 60. let vznik sdružených (souhrnných škol) = GESAMTSCHULE – tendence k vytvoření jednotné nižší sekundární školy – 2 typy – buď více SŠ sdružených pod jednu střechu, některé předměty či aktivity společné, nebo jednotná škola s volitelnými předměty

AVŠAK nechuť společnosti k jednotnému systému – dáno historicky – pouze 6% a v Berlíně 25% dětí v gesamtschule

2) od konce 60. let také tzv. orientační cyklus – souladné vzdělání na úrovni 5. a 6. třídy ve všech typech škol – prostupné – možno pozdější rozhodnutí

  1. s oddálenou hlubší diferenciací (část nižší sekundární školy společná)

Např. Francie

- poslední ročník MŠ – 100% dětí dobrovolně

- MŠ propojena s primární školou, učitelé stejné vzdělání

- primární škola – 3 cykly

- college – nižší sekundární škola – všechny děti, 2 cykly – 2letý pozorovací, pak teprve (ve 13 letech) první diferenciace – pouze podle výběru jazyků (latina, řečtina, cizí j.), ve 4. ročníku – třídy všeobecné, technické, odborné, k odborné způsobilosti – k vyučení pak 3 typy vyšší sekundární školy, všeobecné a tech. bývají v jedné budově, 1. ročník není výrazně diferencován

- maturita – znamená i přijetí na VŠ – 1. dva roky síto!

Ve Francii je přirozená integrace postižených – neexistuje společenská bariéra, existovalo dříve než zákon – od roku 1869 byla uzákoněna

  1. jednotná škola – „komprehenzivní škola“ (jeden model primárního a nižšího sekundárního vzdělávání – jsou v ní všichni žáci pohromadě, neznamená to „jednotnost“ ve smyslu naší jednotné školy za socialismu – stejné osnovy, přesně stejný postup…) souvisí s principem „mainstreamingu – snaha o integraci postižených + sjednocení školy – main=hlavní, stream=proud

Témata, do kterých materiál patří