Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Faktory ovlivňující obsah vzdělávání:
Stav lidského poznání – věda; Fakta politická, ekonomická, sociální a kulturní; Společenské požadavky na profil absolventa; Věk žáků (biologický, psychologický); Typ školy (LŠU, speciální); Pedagogická hlediska
Obsahy jsou zakotveny v: kurikulu (Standardy, vzděl. programy, učební plány a osnovy)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání byl přijat ministerstvem školství v roce 2001. Velkým pozitivem tohoto programu je snaha zredukovat mechanické osvojování poznatků a na stranu druhou spíše zvyšovat kompetence žáků.
Co by měl RVP ZV do budoucna ovlivnit a umožnit
1. Tvorbu školních vzdělávacích programů a způsob, jakým bude škola přemýšlet o vzdělávacích prioritách, o krátkodobé i perspektivní realizaci vzdělávání ve svých konkrétních podmínkách a s konkrétními žáky, o spolupráci s rodiči atd..
2. Pedagogickou autonomii škol a tvořivost učitelů při dotváření učebního plánu, vytváření vazeb mezi vzdělávacími oblastmi a obory, rozhodování o podobě (integraci) vzdělávacích předmětů, při výběru učiva, metod a forem výuky, při vytváření vhodného klimatu pro učení a život školy atd..
3. Kvalitu vzdělávání a odpovědnost za její výsledky, směřováním k jasně vytčeným výstupům, hledáním nejvhodnějších způsobů jejich dosahování a hodnocení ve vztahu k potřebám a možnostem jednotlivých žáků.
4. Podobu a kvalitu vzdělávání učitelů v přípravě na týmovou i individuální práci s daným dokumentem a jeho tvůrčí aplikaci do konkrétních podmínek škol,
5. Realizaci systému evaluace výsledků vzdělávání (vnitřní i vnější), především systematickou tvorbou evaluačních nástrojů, vycházejících z konkrétních úkolů škol a očekávaných kompetencí žáků,
6. Užší propojenost základního vzdělávání s předškolním a středním vzděláváním návazností cílových, obsahových a výstupních požadavků.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Jeho pracovní verze je známa od srpna 2003. Od září 2004 tvoří 16 gymnází z celé ČR v pilotním projektu své vlastní školní vzdělávací programy podle pilotní verze RVP GV. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV) je nový pedagogický dokument, který respektuje současné moderní trendy efektivního vzdělávání v Evropě a nahradí stávající Standard vzdělávání na čtyřletém gymnáziu.
RVP GV je koncipován především tak, aby vyvažoval množství poznatků, které se žáci ve škole naučí, s jejich schopností tyto poznatky uplatnit, osvojené vědomosti prakticky využívat a rozvíjet potřebné dovednosti. Z tohoto důvodu se koncepce vzdělávání odvíjí od tzv. klíčových kompetencí, které zahrnují kompetence v oblasti učení, řešení problémů, komunikace, kompetence sociální, interpersonální a občanské. Osvojení těchto klíčových kompetencí má význam pro osobní rozvoj žáků a má jim pomoci k tomu, aby se dokázali aktivně zapojit do společnosti a uplatnit v osobním i profesním životě. V RVP GV jsou klíčové kompetence přímo provázány s obsahem vzdělávání, takže k jejich osvojování přispívají všechny vzdělávací oblasti a obory.