Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Verbální komunikace:

  • hlavní tíhu sdělení nese řeč, slovo

  • je nutno sledovat obsahovou a formální stránku řečového projevu

  • řeč není jen nástrojem k dorozumívání, ale také formou myšlení

  • podstatné jsou hlasitost (intenzita hlasového projevu), dynamika hlas. projevu, rychlost řeči (tempo projevu), intonace (melodie řeči), správné frázování (udržování přirozeného rytmu řeči), emocionalita řeči

  • Pro úspěšnou pedagogickou komunikaci se vyžaduje, aby učitelova řeč byla správná, výrazově bohatá, výstižná, přesná a emocionálně zbarvená

Neverbální komunikace:

  • zpravidla je součástí komunikace verbální

  • jde o sdělování:

  • pohledy (řeč očí)

  • výrazy obličeje (mimika)

  • pohyby (kinetika)

  • fyzickými postoji (konfigurací všech částí těla)

  • gesty (gestika)

  • dotykem (haptika)

  • přiblížením či oddálením (proxemika)

  • úpravou zevnějšku a prostředí

  • na rozdíl od verbálních informací působí neverbální informace komplexně, výstižně a mobilně, učivo jimi zprostředkovávané si žáci většinou osvojují rychleji

  • neverbální komunikace se vyznačují racionálností a úsporností vyjadřování, což se může uplatnit při opakování a procvičování učiva

  • účinné je postihování základních jevů a vztahů pomocí schémat, grafů, znaků, symbolů apod.

  • žáci by se měli od počátku školní docházky učit rozumět základům neverbálního obrazového jazyka a měli by postupně umět se samostatně orientovat v informacích

Komunikace jednáním, činem:

  • v řešení konkrétních problémů, v činnosti, se projevují nejen vědomosti a dovednosti, ale především názory a postoje

  • činy a jednání učitele jsou komplexní výpovědí o celkovém vzdělanostním obzoru učitele a o jeho vlastnostech morálních a lidských

17. Slovní metody výuky

  • monologické (např. vysvětlování, přednáška,…)

  • dialogické (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)

  • písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)

  • práce s učebnicí a knihou

Slovní metody:

Metody monologické – metody výkladu /vytýčenou tezi dokazuje/

Vysvětlování:

  • srozumitelnost (využívat dosavadních znalostí a názoru)

  • zapamatovatelnost (důraz na hlavní myšlenku)

Popis:

  • algoritmus, od celku k produktům

Vyprávění:

  • mělo by být dynamické a barvité (co? Kdy? Kdo?)

Přednáška:

  • zprostředkovává poznatky v delším, soustavném a souvislém projevu, logicky učleněném a spojeném s rozborem faktů a jevů

  • vhodná k syntetickému shrnutí a k systemizaci poznatků nebo jako úvod do složitější problematiky

  • v úvodu – podchycení zájmu posluchačů, dále je důležitá výkladová část

  • v závěru – zrekapitulovat dosažené výsledky, aby si posluchač podstatné věci trvale zapamatoval

  • různé druhy přednášek

  • může uvádět do problematiky nových jevů (úvodní př.)

  • může se zabývat detailní analýzou určitého problému

  • uceleně přehlíží probranou problematiku (shrnující přednáška)

Témata, do kterých materiál patří