Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 1 nejstručnější

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (955.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Jan Uher (1891 – 1942):

Profesor MU, měl výrazně sociologický pohled na výchovnou problematiku, zabýval se Problémem kázně, Základy americké výchovy. Zahynul v koncentračním táboře.

Otakar Kádner (1870-1936):

zabýval se experimentálním výzkumem v české pedagogice

Dílo:

Dějiny pedagogiky (1923-1924)

Základy obecné pedagogiky (1925-1926)– 3 díly

Vývoj a dnešní soustava školství (1929-1933)-4 svazky

11. České školství a jeho současné proměny.

Vývoj novodobé české školy a pedagogiky: (na počátku teoretický odkaz J. A. Komenského)

2. polovina 18. století – tereziánská reforma

  • Jan Ignát Felbiger – roku 1774 zpracoval školní řád

  • škola byla zreorganizována, školní docházka je povinná

  • tři typy vzdělání – triviální (v obcích), hlavní (v kraji) a normální (v zemských městech)

  • vyučovacím jazykem na hlavních a částečně na normálních školách byla němčina

  • Gratian Marx – podle jeho návrhu byla reorganizována střední škola

  • SŠ byla pětitřídní, později šestitřídní gymnázium

  • vyuč. jazykem byla němčina, od třetí třídy se učila latina

1848 – 1849 – Exner – Bonitzova reforma středních škol

  • SŠ byla rozdělena na 8-letá humanistická gymnázia a 7-leté matematicko-přírodovědné reálky

  • příprava k povolání probíhala v rámci cechů

  • učňové si mohli doplnit vzdělání v tzv. nedělních školách (šk. řád z roku 1774)

1869 – nový školský zákon

  • zavádí pro veškerou mládež povinnou školní docházku

  • obecná škola (8-letá) – na vesnicích

  • měšťanská škola (3-letá) – ve městech

1883 – redukce délky školní docházky na vesnici, úlevy od docházky v době sezónních pracích

  • posílen opět církevní vliv ve škole

  • přelom 19. a 20. století – objevují se i první dívčí SŠ; roku 1891 vzniká v Praze první dívčí reálné gymnázium (Minerva) a po roce 1902 se rozvíjejí šestiletá humanitně orientovaná dívčí lycea

Česká pedagogika ve 20. století

1918 – zřízeny Školy vysokých studií v Praze a v Brně

1920 – První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti

1922 – Malý školský zákon

  • reformy v demokratizačním a národním duchu

  • přejata struktura školství z posledních desetiletí Rakouska-Uherska

  • rozvoj tzv. pokusných škol

  • profesionální výchova učňů (teoretické + praktické vyučování)

1939 – 1945 – československé školství zasaženo fašistickou ideologií

  • po válce vystupují lidovci s požadavkem církevních škol

1946 – založena Pedagogická fakulta MU v Brně

  • po roce 1948 – odpovědnost za rozvoj školství přebírá KSČ a vláda; zavedena důsledná koncepce jednotného školství

  • po roce 1990 – změny ve školství; nové pedagogické směry (Waldorfská škola, Jenská škola, Freinetova „moderní škola“)

Významné osoby české pedagogiky: G. A. Lindner, TGM, Otakar Kádner, Otokar Chlup (Prof. pedagogiky na MU v Brně), Václav Příhoda (prof. pedagogiky a psychologie na UK v Praze)

Témata, do kterých materiál patří