Pedagogika - stará 1 nejstručnější
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jan Uher (1891 – 1942):
Profesor MU, měl výrazně sociologický pohled na výchovnou problematiku, zabýval se Problémem kázně, Základy americké výchovy. Zahynul v koncentračním táboře.
Otakar Kádner (1870-1936):
zabýval se experimentálním výzkumem v české pedagogice
Dílo:
Dějiny pedagogiky (1923-1924)
Základy obecné pedagogiky (1925-1926)– 3 díly
Vývoj a dnešní soustava školství (1929-1933)-4 svazky
11. České školství a jeho současné proměny.
Vývoj novodobé české školy a pedagogiky: (na počátku teoretický odkaz J. A. Komenského)
2. polovina 18. století – tereziánská reforma
Jan Ignát Felbiger – roku 1774 zpracoval školní řád
škola byla zreorganizována, školní docházka je povinná
tři typy vzdělání – triviální (v obcích), hlavní (v kraji) a normální (v zemských městech)
vyučovacím jazykem na hlavních a částečně na normálních školách byla němčina
Gratian Marx – podle jeho návrhu byla reorganizována střední škola
SŠ byla pětitřídní, později šestitřídní gymnázium
vyuč. jazykem byla němčina, od třetí třídy se učila latina
1848 – 1849 – Exner – Bonitzova reforma středních škol
SŠ byla rozdělena na 8-letá humanistická gymnázia a 7-leté matematicko-přírodovědné reálky
příprava k povolání probíhala v rámci cechů
učňové si mohli doplnit vzdělání v tzv. nedělních školách (šk. řád z roku 1774)
1869 – nový školský zákon
zavádí pro veškerou mládež povinnou školní docházku
obecná škola (8-letá) – na vesnicích
měšťanská škola (3-letá) – ve městech
1883 – redukce délky školní docházky na vesnici, úlevy od docházky v době sezónních pracích
posílen opět církevní vliv ve škole
přelom 19. a 20. století – objevují se i první dívčí SŠ; roku 1891 vzniká v Praze první dívčí reálné gymnázium (Minerva) a po roce 1902 se rozvíjejí šestiletá humanitně orientovaná dívčí lycea
Česká pedagogika ve 20. století
1918 – zřízeny Školy vysokých studií v Praze a v Brně
1920 – První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti
1922 – Malý školský zákon
reformy v demokratizačním a národním duchu
přejata struktura školství z posledních desetiletí Rakouska-Uherska
rozvoj tzv. pokusných škol
profesionální výchova učňů (teoretické + praktické vyučování)
1939 – 1945 – československé školství zasaženo fašistickou ideologií
po válce vystupují lidovci s požadavkem církevních škol
1946 – založena Pedagogická fakulta MU v Brně
po roce 1948 – odpovědnost za rozvoj školství přebírá KSČ a vláda; zavedena důsledná koncepce jednotného školství
po roce 1990 – změny ve školství; nové pedagogické směry (Waldorfská škola, Jenská škola, Freinetova „moderní škola“)
Významné osoby české pedagogiky: G. A. Lindner, TGM, Otakar Kádner, Otokar Chlup (Prof. pedagogiky na MU v Brně), Václav Příhoda (prof. pedagogiky a psychologie na UK v Praze)