SSV 1. test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Komunikace
Sociální percepce: proces vnímání člověka člověkem, způsob jakým vnímáme druhé
Sociální interakce: působení jedince nebo skupiny na jiného jedince / skupinu, komunikace je součástí
Komunikace: jednání za cílem sdílení významů mezi lidmi
Interpersonální: meziosobní komunikace
Intrapersonální: komunikace k sobě samému
Skupinová: směrem ke skupině
Masová: celospolečenská
Verbální komunikace
slovní mluvená
slovní psaná
pomocí jazykových znaků
Neverbální komunikace
bez použití slov – mimika (výraz tváře), gestika (pohyby rukou), kinezika (pohyby těla), proxemika (vzdálenost), haptika (dotek), posturologie (postoj těla), zevnějšek
paraverbální – hlas (výška, barva, rytmus, tón, intonace, hlasitost, tempo aj.)
Komunikace z pohledu osobního prostoru
Proxemika: spočívá ve vyjádření vztahu mezi lidmi na základě vzdálenosti, kterou k sobě komunikující subjekty zaujímají.
Intimní zóna: do 50 cm, tj. zóna nejbližších přátel a rodiny
Osobní zóna: 50 – 150 cm, tj. zóna přátel
Sociální zóna: 150 – 350 cm, tj. zóna zaměstnání
Veřejná zóna: 350 cm a více, tj. zóna veřejnosti
Asertivita
Asertivita: umění zdravě, jasně a nekonfliktně vyjádřit a prosadit své názory a potřeby (ne za každou cenu)
Součástí je umění kompromisu
Základní vztahy mezi jedinci:
Sympatie
Antipatie
Apatie
Zásady asertivity
Neutíkat k agresi a k manipulaci
Vědět, co chci získat
Naslouchat druhým – tzv. aktivní naslouchání
Hledat a nalézat vzájemně přijatelná řešení
Snažit se vnímat a chápat pocity, postoje a potřeby druhého
Uvědomovat si své jednání
Nést za něj odpovědnost
Asertivní techniky
Asertivní ne – Neumíme-li říkat ne, lidé nás snadno dotlačí tam, kde nás chtějí mít. Pak děláme věci, které se nám nelíbí.
Zaseknutá gramofonová deska – Pokud s námi chce někdo manipulovat a připravuje na nás nejrůznější léčky, stačí, když klidně opakujeme to, co už jsme jednou vyslovili, aniž bychom museli hledat další argumenty.
Otevřené dveře – Přiznat svému kritikovi, že na tom co říká, může být zrnko pravdy.
Selektivní ignorování – Na manipulativní, nevěcnou či příliš obecnou kritiku nereagujeme, ale dáme najevo, že jsme rozuměli („Myslím, že ti rozumím.“). Dál se k věci nevyjadřujeme.
Příčiny konfliktů
Vlastnosti lidí
Názorová orientace
Národní příslušnost
Rasová příslušnost
Vyznání
Věk
Pohlaví
Nepřiměřené požadavky
Výchova
Fyzický a duševní stav
Komunikační bariéra
Základní postoje k řešení konflitu
Útok – konfrontace
Ani jedna strana nechce ustoupit ze svého postoje
Dochází k útoku mezi aktéry
Chybí zájem o kompromis a aktivní naslouchání
Cílem je prosadit pouze svou variantu
Únik
Snaha popřít existenci konfliktu
Jedinec se konfliktu vyhýbá, potlačuje jej
Potlačení konfliktu většinou způsobí, že problém se objeví jinde
Např. výbuch emocí v nečekané situaci, psychosomatické dopady