Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SSV 1. test

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (526.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Komunikace

  • Sociální percepce: proces vnímání člověka člověkem, způsob jakým vnímáme druhé

  • Sociální interakce: působení jedince nebo skupiny na jiného jedince / skupinu, komunikace je součástí

  • Komunikace: jednání za cílem sdílení významů mezi lidmi

  • Interpersonální: meziosobní komunikace

  • Intrapersonální: komunikace k sobě samému

  • Skupinová: směrem ke skupině

  • Masová: celospolečenská

Verbální komunikace

  • slovní mluvená

  • slovní psaná

  • pomocí jazykových znaků

Neverbální komunikace

  • bez použití slov – mimika (výraz tváře), gestika (pohyby rukou), kinezika (pohyby těla), proxemika (vzdálenost), haptika (dotek), posturologie (postoj těla), zevnějšek

  • paraverbální – hlas (výška, barva, rytmus, tón, intonace, hlasitost, tempo aj.)

Komunikace z pohledu osobního prostoru

  • Proxemika: spočívá ve vyjádření vztahu mezi lidmi na základě vzdálenosti, kterou k sobě komunikující subjekty zaujímají.

  • Intimní zóna: do 50 cm, tj. zóna nejbližších přátel a rodiny

  • Osobní zóna: 50 – 150 cm, tj. zóna přátel

  • Sociální zóna: 150 – 350 cm, tj. zóna zaměstnání

  • Veřejná zóna: 350 cm a více, tj. zóna veřejnosti

Asertivita

  • Asertivita: umění zdravě, jasně a nekonfliktně vyjádřit a prosadit své názory a potřeby (ne za každou cenu)

    • Součástí je umění kompromisu

  • Základní vztahy mezi jedinci:

    • Sympatie

    • Antipatie

    • Apatie

Zásady asertivity

  • Neutíkat k agresi a k manipulaci

  • Vědět, co chci získat

  • Naslouchat druhým – tzv. aktivní naslouchání

  • Hledat a nalézat vzájemně přijatelná řešení

  • Snažit se vnímat a chápat pocity, postoje a potřeby druhého

  • Uvědomovat si své jednání

  • Nést za něj odpovědnost

Asertivní techniky

  • Asertivní ne – Neumíme-li říkat ne, lidé nás snadno dotlačí tam, kde nás chtějí mít. Pak děláme věci, které se nám nelíbí.

  • Zaseknutá gramofonová deska – Pokud s námi chce někdo manipulovat a připravuje na nás nejrůznější léčky, stačí, když klidně opakujeme to, co už jsme jednou vyslovili, aniž bychom museli hledat další argumenty.

  • Otevřené dveře – Přiznat svému kritikovi, že na tom co říká, může být zrnko pravdy.

  • Selektivní ignorování – Na manipulativní, nevěcnou či příliš obecnou kritiku nereagujeme, ale dáme najevo, že jsme rozuměli („Myslím, že ti rozumím.“). Dál se k věci nevyjadřujeme.

Příčiny konfliktů

  • Vlastnosti lidí

  • Názorová orientace

  • Národní příslušnost

  • Rasová příslušnost

  • Vyznání

  • Věk

  • Pohlaví

  • Nepřiměřené požadavky

  • Výchova

  • Fyzický a duševní stav

  • Komunikační bariéra

Základní postoje k řešení konflitu

Útok – konfrontace
  • Ani jedna strana nechce ustoupit ze svého postoje

  • Dochází k útoku mezi aktéry

  • Chybí zájem o kompromis a aktivní naslouchání

  • Cílem je prosadit pouze svou variantu

Únik
  • Snaha popřít existenci konfliktu

  • Jedinec se konfliktu vyhýbá, potlačuje jej

  • Potlačení konfliktu většinou způsobí, že problém se objeví jinde

  • Např. výbuch emocí v nečekané situaci, psychosomatické dopady

Témata, do kterých materiál patří

Podobné materiály