SSV 1. test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Řešení problému
Vychází ze vzájemné komunikace a aktivního naslouchání jednotlivých stran
Uplatňuje se asertivní způsob jednání
Společné hledání řešení vyhovující oběma stranám – kompromis
Mělo by být naším cílem
Konsenzus (= shoda, souhlas)
Sociální interakce může být provázena konflikty, cílem je dospět ke konsenzu.
Obvykle bývá spojen pocitem sounáležitosti a je velmi důležitou součástí makrosociálních celků. Posiluje zejména kooperaci v sociálních skupinách.
Znaky aktivního naslouchání: oční kontakt – stejná rovina očí, pokyvování hlavou, zvuky souhlasu, reflexe pocitů, parafrázování, pokládání otevřených otázek, shrnutí, poděkování a důvěra
Partnerská komunikace
Test – 5 jazyků lásky (Gary Chapman)
Slova ujištění (A): slova důležitější než činy (pochvala, pozitivní povzbuzení)
Pozornost (B): společné aktivity, kvalitně strávený čas, naslouchání
Přijímání darů (C): ukázka toho, že na mě myslí (dar jako symbol lásky)
Služby a skutky (D): vykonávání činností, které ulehčují život (pomoc)
5. Fyzický kontakt (E): sexuální aktivita, objetí, polibek, doteky, masáže, držení za ruce
Masová komunikace
Jednosměrné předávání informací prostřednictvím masmédií anonymním příjemcům – chybí zpětná vazba. Spjata s nástupem moderní společnosti, rozmach v postmoderní společnosti.
Prostředky masové komunikace = masmédia, hromadné sdělovací prostředky (tisk, rozhlas, TV, internet) – ovlivňují či vytvářejí veřejné mínění (soubor převládajících názorů k určité otázce), interpretují realitu, měla by informovat objektivně (nemíchat fakta a názory) a vyváženě (dát prostor všem stranám)
Ovlivňuje lidskou psychiku, sociální chování, přizpůsobuje jedince.
Funkce médií
Zprostředkování informací
Funkce zábavy
Funkce společenské kontroly
Agitace – přednáší politické názory, reklama
Kontrolní funkce – Rada ČR pro rozhlas a televizní vysílání – kontroluje obsah vysílání, jmenuje generálního ředitele ČT
Zdroje informací: tiskové agentury (kanceláře) – Reuters, u nás ČTK = Česká tisková kancelář, investigativní žurnalistika
Dělení masmédií – seriózní x bulvární; veřejnoprávní x komerční
Seriózní média
snaží se informovat o klíčových událostech, které důsledně analyzují
staví do dalších souvislostí, poskytují různé komentáře
Bulvární média
cílem je co největší náklad, apelují na city
neověřují zdroje informací, informace si vymýšlí, zasahují do soukromí (problematika novinářské etiky)
Veřejnoprávní média
hrazena z koncesionářských poplatků, měla by pokrýt široké spektrum příjemců včetně menšin, např. Česká televize, Český rozhlas
Komerční média
soukromé subjekty, náklady hrazeny především z reklam, oslovuje většinu populace, např. Nova, Prima, TV Barrandov