Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




WORD Didaktika přírodopisu 2 (seminář) - 4. Baterie učebních úloh

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (86.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Baterie učebních úloh

Ročník: 7.

Téma hodiny: Květ

Výchovně vzdělávací cíle:

1. Žák definuje vlastními slovy pojem květ.

2. Žák vysvětlí rozdíl mezi pojmem květ a květenství.

3. Žák popíše základní části květu prvosenky jarní a sasanky hajní.

4. Žák posoudí význam květu v přírodě a pro člověka.

5. Žák provede rozčleňování květu prvosenky jarní a sasanky hajní na jednotlivé části, které

pozoruje lupou postupem uvedený na hodině.

Časová dotace: 90 minut

Učební úlohy

Motivace

1. Žáky vyzveme, aby se na 3 minuty metodou volného psaní pokusili vyjádřit, co je to květ; případně vše, co si pod tímto slovem vybaví.

2. V následujících 5 minutách provedeme s žáky krátkou společnou diskusi o tom, k čemu při svém volném psaní došli.

Expozice

3. Vyzveme žáky, aby si otevřeli sešity a napsali si nadpis květ a definici květu, kterou jim nadiktujeme. K tomu ještě jen podotkneme, že pojem květ není totéž co pojem květenství a případně dodáme, že květenství bude součástí tématu příští hodiny.

(asi 3 minuty)

4. Uvedeme ukázku přírodnin (případně uskutečníme ukázku dostupnou pomůckou), a to nejlépe prvosenky jarní a sasanky hajní (případně tulipánu) a vyzveme žáky, aby pozorovali rozdíly na stavbě jejich květů a následně se je pokusili jakkoliv intuitivně vlastními slovy popsat.

(asi 10 minut)

5. Vyzveme žáky, aby si otevřeli učebnici (Černík, 2008) na straně 82 – 83 a na obrázcích 26, 27 a 29, případně i 30 bychom si ukázali popis stavby květu dvouděložné a jednoděložné rostliny. Také postupně vyzýváme žáky a společně čteme text týkající se také charakteristiky květu a jeho stavby. Zdůrazníme nové pojmy, využijeme také obrázek 28.

(asi 15 minut)

6. Vyzveme opět žáky, aby si do sešitu psali. Nadiktujeme jim krátký zápis.
(asi 15 minut)

Fixace

7. Pokud obstaráme přírodniny, tedy dané prvosenky jarní a sasanky hajní (případně tulipány) či jiné vhodné zástupce dvouděložných a jednoděložných rostlin, rozdáme dvojici těchto zástupů rostlin každé dvojici žáků či skupince žáků. Následně bychom jim rozdali lupy.

Jejich úkolem by bylo, aby opatrně rozebrali jednotlivé části květů a pomocí lupy je pozorovali. Žáky zde upozorníme především, aby se soustředili na květní obaly obou zástupců, načež se zeptáme, zda si všimli odlišnosti ve stavbě květního obalu jednoho zástupce od druhého a přimějeme je zamyslet se nad tím, jak by tyto odlišnosti vysvětlili.

(asi 12 min)

8. Vyzveme alespoň někoho z žáků, aby se pokusil před celou třídou vlastními slovy vysvětlit odlišnosti ve stavbě květních obalů obou zástupců z předchozí úlohy, a tedy společně shrneme rozdíly mezi rozlišenými (v kalich a korunu) a nerozlišenými (okvětí) květními obaly. Můžeme se následně přímo zeptat celé třídy, zda tyto rozdíly pochopili, případně jim zadat krátký úkol, aby na malý papír napsali vlastními slovy stručné vysvětlení těchto rozdílů, což by odevzdali buď do konce této hodiny, nebo do příští hodiny.

Témata, do kterých materiál patří