18. Lateralita
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
se učí mluvit a rozvíjí se jeho řeč, a u těch, kteří mají řečová centra
křížem, v pravé hemisféře, je to velmi rizikový faktor
• ě
– Mozkové řečové spoje se u něj vytváří v té pomocné
hemisféře, v levé – výkony rukou ani výkony řeči
nemohou být tak zdatné, řeč se vyvíjí velmi pomalu a s
obtížemi, často dochází ke koktavosti
– Patologické leváctví – vzniká poškozením vrozeně
vedoucí levé hemisféry mozku v období kolem
narození, vývoj řeči je opožděn a deformován
– Levák z nutnosti – ztráta pravé ruky, obvykle bez
problémů
– Dítě vrozeně obouruké – obě ruce stejně obratné, řeč
se nevytváří jen v jedné hemisféře, mluvní popudy se
mohou vzájemně tlumit nebo srážet.
– Překřížená lateralita – pro některou činnost pravákem,
pro jinou levákem, důležité je překřížení se
smyslovými orgány – potíže s řečí, psaním, čtením,
kreslením….
Důsledky přeučování
• nabourané sebevědomí
• podvědomá obrana organismu, změny v chování – plačtivost,
bázlivost, agresivita, nápadná neposlušnost, sklon ke lhaní a
podvádění
• Motorický neklid, noční pomočování, odpor ke škole (ranní zvracení,
záškoláctví, bolesti hlavy), zhoršování nebo výkyvy v prospěchu
• Výkyv v pozorování – nedokáže se soustředit na práci ve škole
• Neurózy – úzkosti, negativismus; neobratnost, enuréza (tiky)
• přeučování může vést ke specifickým poruchám:
– Čtení (dyslexie)
– Psaní (dysgrafie)
– dyskalkulie
– vadám řeči, koktavost
11.5.2017
5
Grafické znázornění vlivu
pravorukého prostředí na
různé typy laterality
Pravák v pravorukém prostředí
L
ev
ák
p
ře
cv
ič
o
va
n
ý
L
ev
ák
s
p
rá
vn
ě
vy
ch
o
vá
va
n
ý
A = vrozená dispozice
B = vliv a podpora pravorukého prostředí
C = reflexní procvičení ruky nevedoucí