Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Matematika - přípravy na hodinu k odevzdání 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Téma: Slovní úlohy vedoucí na soustavu rovnic – matematické modely, směsi

Třída: 9. A

Hlavní cíl hodiny:

Žák řeší slovní úlohy užitím soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.

Dílčí cíle:

1. Žák vyjádří slovně zadaný matematický model pomocí soustavy rovnic.

2. Žák volí vhodně metodu dosazovací nebo sčítací při řešení soustav rovnic.

3. Žák rozliší dvě hlavní veličiny (např. hmotnost a cena) v rámci zadání slovní úlohy.

4. Žák rozlišuje jednotky počet/množství a počet/množství za/na 1 jiné jednotky.

(např. Kč a Kč za 1 kg, počet míst a počet míst na 1 vymezený prostor, apod.)

5. Žák vyjádří zadání slovní úlohy o směsích pomocí soustavy rovnic.

Typ hodiny: fixace, expozice, aplikace

Žáci nejdříve v rámci kontroly domácího úkolu (d. ú.) sdělují postup řešení a výsledek. Úlohu pro přemýšlivé řeší šikovnější žák s pomocí učitele u tabule. Během expozice nového učiva žáci reagují na podněty učitele. Při procvičování nového učiva jsou žáci postupně vyvoláváni k tabuli, hledají analogii s případnou pomocí učitele především zpočátku, postupně učitel svou pomoc vypouští. Rychlejší žáci případně mohou samostatně řešit slovní úlohy navíc, včetně těch, které se frontálně nestihnou.

  1. Úvod a organizace …… cca 2 minuty

  2. Kontrola d. ú. na určení dvou čísel, když je znám jejich součet a rozdíl (fixace)
    …… cca 3 minuty

  3. Řešení úlohy pro přemýšlivé se šikovnějším žákem u tabule (fixace)…… cca 5 minut

  4. Uvedení typové slovní úlohy o směsích, její rozbor, sestavení soustavy rovnic, její vyřešení, ověření slovní úlohy a formulace odpovědi. Řešení samotné soustavy rovnic provádí vybraný žák u tabule. (expozice) …… cca 15 minut

  5. Procvičování typově velice podobných úloh, kdy žáci hledají analogií postupu řešení s předchozí vzorově řešenou úlohou. (aplikace) …… zbytek hodiny (cca 20 minut)

Reflexe hodiny:

Žáci se během hodiny chovali poměrně solidně, byli na mě hodní, ochotni se mnou komunikovat a pracovat. Našli se však jedinci, kteří neměli vypracovaný d. ú., nebylo jich však mnoho. Někteří žáci, kterým bylo něco nejasného, se neostýchali zeptat se, abych jim danou nejasnost objasnil.

Měl bych však důkladněji zjišťovat, zda jednotlivým krokům daného učiva rozumí nejlépe všichni žáci ve třídě.

Téma: Odhad a výpočet třetí mocniny

Třída: 8. A

Hlavní cíl hodiny:

Žák určí třetí mocninu racionálního čísla.

Dílčí cíle:

1. Žák určí pamětně třetí mocninu čísel 0, 1, 2, 3, 4, 5; 10, 100, 1000; 0,1; 0,01 a 0,001.

2. Žák využívá matematické tabulky při určení třetí mocniny přirozených čísel do 1000.

3. Žák si upevní pravidla pro počítání třetí mocniny záporného čísla, racionálního čísla, včetně počítání se závorkami či bez nich.

Témata, do kterých materiál patří