PRUDUCHY_-_metodicky_list
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Lenka Grmelová, 357185
METODICKÝ LIST K LABORATORNÍMU CVIČENÍ
Téma hodiny: Mikroskopické pozorování pokožky listu s průduchy
Začlenění do RVP ZV: Člověk a příroda Přírodopis Biologie rostlin
VVC: Na konci laboratorního cvičení bude žák schopen:
-
vlastními slovy popsat význam, stavbu a umístění průduchů
-
vytvořit mikroreliéfový otisk
-
samostatně mikroskopovat a následně zakreslit pozorovaný objekt
Rozvíjené kompetence a dovednosti:
-
Kompetence k řešení problému – žák rozvíjí své schopnosti k řešení zadaných otázek a úkolů.
-
Kompetence komunikační – žák spolupracuje se spolužáky, v případě nejasností požádá o radu učitele.
-
Kompetence pracovní – žák rozvíjí svoji schopnost pracovat samostatně dle zadání, plánování a dodržování postupu práce. Žák se učí odpovědnosti za výsledek odvedené práce.
-
Žák rozvíjí manuální zručnost při výrobě mikroreliéfového otisku.
-
Žák rozvíjí dovednost práce s mikroskopem.
-
Žák rozvíjí schopnost nákresu pozorovaného objektu.
Časová dotace: 45 min
Pojmy nové: mikroreliéfová metoda
Pojmy opěrné: list, žilnatina, pokožka, průduch, fotosyntéza
Materiál a pomůcky: listu různých druhů rostlin (viz níže), bezbarvý lak na nehty, izolepa, nůžky, mikroskop, podložní sklíčka, popisovací štítek, tužka
Organizační podmínky: LC je možno realizovat v laboratoři, nebo v učebně (jsou-li k dispozici přenosné mikroskopy)
Teoretický úvod do problematiky:
Listy rostlin mají na povrchu pokožku. List se skládá z čepele a řapíku. Jednoděložné rostliny mají žilnatinu souběžnou, listy dvouděložných rostlin mají žilnatinu zpeřenou.
V listech probíhá fotosyntéza, dochází zde k výměně plynů s okolním prostředím a výparu vody. Výměna plynů a výparu vody probíhá prostřednictvím průduchů. Průduchy jsou tvořeny dvěma svěracími buňkami a štěrbinou.
Odůvodnění zařazení LC:
Laboratorní cvičení je vhodné zařadit po probrání tématu list – obvykle 2. pol. 7. ročníku.
Materiál a pomůcky:
Je třeba mít bezbarvý lak na nehty (obyčejný, cena cca 40 Kč), izolepu, nůžky, mikroskopy pro žáky, podložní sklíčka, popisovací štítky a listy různých druhů rostlin. Pro tento pokus jsou vhodné např.: begonie (Begonia sp.), kukuřice setá (Zea mays), narcis (Narcissus sp.), potos (Scindapsus sp.), srha laločnatá (Dactylis glomerata), vánoční kaktus (Zygocactus sp.), voskovka (Hoya sp.), zelenec (Chlorophytum comosum) a další. Pro inspiraci a ukázku vzhledu jednotlivých druhů rostlin doporučuji navštívit doporučené odkazy, viz Literatura a zdroje.
Pracovní postup krok za krokem:
UČITEL ŽÁK 3-4 týdny před LC* zaseje kukuřici* - několik dní před LC nakoupí chybějící pomůcky, zajistí organizaci cvičení - den před/v den LC opatří rostlinný materiál, nakopíruje protokoly - před začátkem LC připraví protokoly, pomůcky a materiál připraví si pomůcky 3 min zapíše do TK, seznámí žáky s obsahem hodiny, klade otázky pro zopakování učiva poslouchá učitele, odpovídá na otázky 2 min vysvětluje pracovní postup, rozdělí žáky do pracovních skupin, rozdá protokoly rozdělí se do pracovních skupin dle pokynů, prohlíží si protokol 2 min projde se žáky protokol, vysvětlí jim, co mají kam doplnit a že budou vyplněné protokoly na konci hodiny odevzdávat, zodpoví případné dotazy prochází s učitelem protokol, poslouchá, zeptá se na případné nejasnosti 1 min ukáže žákům, kde najdou materiál a pomůcky, vydá pokyn k samostatné práci dává, pozor kde najde materiál a pomůcky, začne pracovat v pracovní skupině 30 min prochází mezi žáky, kontroluje a pomáhá, zodpovídá dotazy ve skupině si rozvrhne práci, připraví si listy, vyrobí otisk – nalakuje list, nechá zaschnout; sejme otisk pomocí izolepy a přenese jej na podložní sklíčko, mikroskopuje, pozoruje buňky pokožky listu a průduchy; zakreslí pozorované objekty, popíše je, uvede zvětšení, vyplní závěr 4 min vydá pokyn k ukončení samostatné práce, provede se žáky společnou kontrolu závěru ukončí samostatnou práci, kontroluje správnost vyplnění závěru, doplňuje chybějící odpovědi 2 min vydá pokyn k úklidu uklízí pomůcky a pracovní místo 1 min vybere si vyplněné protokoly, rozloučí se žáky odevzdá vyplněný protokol, sklidí pracovní místo, rozloučí se