PRUDUCHY_-_metodicky_list
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
* pokud ji chce použít
Otázky pro zopakování učiva:
-
Z jakých částí se skládá list? (řapík, čepel)
-
K čemu slouží rostlinám listy? (probíhá tu fotosyntéza, výměna plynů a výpar vody)
-
Díky čemu probíhá fotosyntéza? (zelené barvivo chlorofyl)
-
Jak se nazývají útvary, díky kterým rostlina dýchá a vypařuje vodu? (průduchy)
-
Kde se naházejí průduchy a proč? (suchozemské rostliny – převážně na spodní straně listu, kde jsou chráněny před deštěm a sluncem; vodní rostliny – na svrchní straně listu)
Specifikace pokusu:
Tvorba otisku – je třeba pohlídat, aby žáci aplikovali skutečně pouze tenkou vrstvičku laku, jinak hrozí dlouhé schnutí, špatně prosvětlitelný preparát, plýtvání materiálu…
Instruktáž žáků:
Žáci, dnes budeme pozorovat povrch listu tzv. mikroreliéfovou metodou. To znamená, že si pomocí laku na nehty vyrobíme otisk spodní strany listu a ten potom budeme sledovat ve světelném mikroskopu. Budete pracovat ve dvojicích, takže se nyní rozdělte.
Teď dostanete protokoly o laboratorní práci. Vyplníte si hlavičku a dál budete postupovat podle pracovního postupu. Vašim úkolem bude zakreslit a popsat dva obrázky pozorovaných preparátů a nakonec vyplnit závěr. Na konci hodiny mi vyplněné protokoly odevzdáte na známky.
Jak přesně budete postupovat: každá dvojice si vezme 2 listy – 1 list dvouděložné a 1 list jednoděložné rostliny. Na spodní stranu listu nanesete lak na plochu přibližně 1×1,5 cm a necháte zaschnout. Naneste opravdu tenoučkou vrstvičku laku, aby rychle uschla! Mezitím si na popisný štítek napíšete název rostliny. Až bude lak opravdu suchý, přelepíte jej izolepou, pomalu stáhnete a přelepíte na podložní sklíčko. Pěkně vyhladíte, aby se pod izolepou nevytvořily bubliny. Vložíte do mikroskopu a budete pozorovat. Začnete na nejmenším zvětšení a budete jej postupně zvyšovat. Do protokolu zakreslíte, co uvidíte a buňky popíšete. Uvedete i zvětšení, pod kterým jste pozorovali. Až to budete mít, tak doplníte závěr.
Rostliny a pomůcky máte připraveny zde. Můžete začít pracovat.
Kontrola práce žáků:
Na závěr cvičení bude provedena společná kontrola správného vyplnění závěru. Na konci hodiny každý žák odevzdá vlastnoručně vypracovaný protokol učiteli k ohodnocení.
Závěr pokusu:
Žáci si uvědomí význam průduchů pro rostlinu. Díky praktickým úkolům zjistí, jak průduchy vypadají a kde a proč jsou umístěny. Cílem laboratorního cvičení je, aby si žáci zafixovali probrané učivo díky praktickým činnostem. Cvičení má žáky motivovat k dalšímu poznávání přírody.
Literatura a zdroje:
-
KAPAVÍKOVÁ, Pavlína. Laboratorní práce - pokožka listu. In: Základní škola Holešov [online]. Holešov, 2010 [cit. 2016-09-29]. Dostupné z:
http://www.3zshol.cz/eu_dum/sada1_botanika/VY_32_INOVACE_Ict5_PrP_10.pdf