Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PRUDUCHY_-_metodicky_list

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

* pokud ji chce použít

Otázky pro zopakování učiva:

  • Z jakých částí se skládá list? (řapík, čepel)

  • K čemu slouží rostlinám listy? (probíhá tu fotosyntéza, výměna plynů a výpar vody)

  • Díky čemu probíhá fotosyntéza? (zelené barvivo chlorofyl)

  • Jak se nazývají útvary, díky kterým rostlina dýchá a vypařuje vodu? (průduchy)

  • Kde se naházejí průduchy a proč? (suchozemské rostliny – převážně na spodní straně listu, kde jsou chráněny před deštěm a sluncem; vodní rostliny – na svrchní straně listu)

Specifikace pokusu:

Tvorba otisku – je třeba pohlídat, aby žáci aplikovali skutečně pouze tenkou vrstvičku laku, jinak hrozí dlouhé schnutí, špatně prosvětlitelný preparát, plýtvání materiálu…

Instruktáž žáků:

Žáci, dnes budeme pozorovat povrch listu tzv. mikroreliéfovou metodou. To znamená, že si pomocí laku na nehty vyrobíme otisk spodní strany listu a ten potom budeme sledovat ve světelném mikroskopu. Budete pracovat ve dvojicích, takže se nyní rozdělte.

Teď dostanete protokoly o laboratorní práci. Vyplníte si hlavičku a dál budete postupovat podle pracovního postupu. Vašim úkolem bude zakreslit a popsat dva obrázky pozorovaných preparátů a nakonec vyplnit závěr. Na konci hodiny mi vyplněné protokoly odevzdáte na známky.

Jak přesně budete postupovat: každá dvojice si vezme 2 listy – 1 list dvouděložné a 1 list jednoděložné rostliny. Na spodní stranu listu nanesete lak na plochu přibližně 1×1,5 cm a necháte zaschnout. Naneste opravdu tenoučkou vrstvičku laku, aby rychle uschla! Mezitím si na popisný štítek napíšete název rostliny. Až bude lak opravdu suchý, přelepíte jej izolepou, pomalu stáhnete a přelepíte na podložní sklíčko. Pěkně vyhladíte, aby se pod izolepou nevytvořily bubliny. Vložíte do mikroskopu a budete pozorovat. Začnete na nejmenším zvětšení a budete jej postupně zvyšovat. Do protokolu zakreslíte, co uvidíte a buňky popíšete. Uvedete i zvětšení, pod kterým jste pozorovali. Až to budete mít, tak doplníte závěr.

Rostliny a pomůcky máte připraveny zde. Můžete začít pracovat.

Kontrola práce žáků:

Na závěr cvičení bude provedena společná kontrola správného vyplnění závěru. Na konci hodiny každý žák odevzdá vlastnoručně vypracovaný protokol učiteli k ohodnocení.

Závěr pokusu:

Žáci si uvědomí význam průduchů pro rostlinu. Díky praktickým úkolům zjistí, jak průduchy vypadají a kde a proč jsou umístěny. Cílem laboratorního cvičení je, aby si žáci zafixovali probrané učivo díky praktickým činnostem. Cvičení má žáky motivovat k dalšímu poznávání přírody.

Literatura a zdroje:

  • KAPAVÍKOVÁ, Pavlína. Laboratorní práce - pokožka listu. In: Základní škola Holešov [online]. Holešov, 2010 [cit. 2016-09-29]. Dostupné z:

http://www.3zshol.cz/eu_dum/sada1_botanika/VY_32_INOVACE_Ict5_PrP_10.pdf

Témata, do kterých materiál patří