Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Portfoliový-úkol-Motivace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Portfoliový úkol – motivace žáků učitelem (učiteli, školou)

Kladu si otázky. Co by mohlo v rámci mé praxe sloužit k motivaci žáků a jak? A jaké hodnoty (ne)jsou vedeny k rozvoji žáka?

Odpověď na tyto otázky jsem si rozdělil klasickým způsobem na zásadní část zaměřenou na pozitivní motivaci i na část týkají se motivace, která nejspíše zrovna pozitivní není.

Začnu tedy pozitivní motivací.

V první řadě, na základně mého pozorování i zjištěných informací bych mohl tvrdit, že škola vůbec umožňuje žákům poskytnout pocit sounáležitosti a možnost projevu názoru na určitou věc, popřípadě i možnost vyjádření svých pocitů a to konkrétně zejména při sezení v kolektivním kruhu na počátku každé vyučovací hodiny.

Celkově je zde žákům zprostředkován přátelský bližší přístup díky umožnění tomu, že učitelé umožňují žákům, aby jim tykali a oslovovali je křestním jménem.

Žákům je, jistým spravedlivým pravidlem střídání se, dána možnost pohodlí díky možnému využití místa na koberci v zadní části třídy.

Za další, žáci jsou v jistém smyslu vedeni k samostatnosti i k přátelskému a čestnému jednání. Jsou podněcování také k tomu, aby si vzájemně pomáhali, především silnější žáci slabším žákům (v učivu), mimo jiné při plnění měsíčních plánů či samostatných prací.

Slabší žáci jsou vedeni k tomu, aby se nestyděli přihlásit se s tím, že potřebují pomoci, respektive poradit s nějakým příkladem, příklady či slovní úlohou, popřípadě s tím, co a jak mají vůbec dělat, aby zvládali své školní povinnosti v daném předmětu.

Silnější žáci mají možnost pracovat podle svého individuálního plánu, tzn., mohou se zabývat učivem dopředu, a to třeba i učivem o ročník či dva ročníky výš, popřípadě individuálně plnit nějaké zajímavé úlohy, třeba i s využitím počítače nebo i internetu ve výuce. A lze si povšimnout, že takoví žáci k vidění jsou a alespoň někteří toho skutečně využívají.

V neposlední řadě bych zde uvedl Montessori pomůcky jako významný faktor motivace žáků učitelem. Významně pozitivně tyto pomůcky motivují především žáky, kteří chtějí nebo mají potřebu si osvojit či procvičit probírané učivo. Přestože některé žáky to však samozřejmě může i nudit. Pochopit vůbec, jak by se s danou pomůckou mělo pracovat, a skutečně se s ní naučit pracovat bývá mnohdy poměrně náročné. Práce s pomůckou však alespoň u některých žáků může vést k pochopení učiva. V jiném případě může pomůcka plnit funkci, díky které si žáci mohou také zpříjemnit hodinu tím, že mají možnost si s něčím pohrát. Z Montessori pomůcek jsem se na své praxi setkal s pomůckou na druhou mocninu, určenou pro vytváření z daného čísla číslo čtvercové prostřednictvím figurek ve tvaru malého hříbku s polokulatým kloboukem a tří různých barev, tj. jedna barva symbolizuje jednotky, druhá desítky a třetí stovky.

Témata, do kterých materiál patří