(2) 3. a 4. Příprava na hodinu - Zemětřesení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- otázky žákům:
• Co se vám vybaví, když se řekne zemětřesení? Co už o zemětřesení víte?
• Dokázali byste říci, co je to zemětřesení?
Co je jeho příčinou?
• Ve kterém místě zemského tělesa vzniká, na povrchu nebo pod povrchem? Jak se toto místo nazývá? Kam se z tohoto místa šíří na zemský povrch nejsilněji? Jak toto místo nazýváme?
• Co víte o tom, jak lze zaznamenávat zemětřesení? Kterým přístrojem ho měříme? Které znáte stupnice zemětřesení?
• Znáte nějaké významné zemětřesné oblasti
ve světě a v ČR? Co o nich víte?
• Které typy zemětřesení znáte? Které z nich je nejničivější a proč? Co víte o tsunami?
• odpovídají na položené otázky z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin
• poslouchají, sledují obrázky v prezentaci, zapisují si do struktury zápisu, zakreslují a popisují schéma vzniku a šíření zemětřesení, odpovídají na položené otázky; případně reagují, když jim není něco srozumitelné
• rozhovor opakovací
• výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s textem, projekce statická, grafické
a výtvarné činnosti
• – | | –
• – | | –
5 min
25 min
• sešity žáků, případně učebnice
• – | | –,
psací potřeby,
prostředky k prezentaci, tabule s křídou
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
fixace
3 min
aplikace
2 min
• otázky a úkoly:
- Co je to zemětřesení, kde vzniká, jak se šíří?
- Objasněte rozdíly mezi: hypocentrem
a epicentrem, velikostí a intenzitou zemětřesení, Richterovou a Mercalliho stupnicí zemětřesení.
- Jmenujte alespoň 3 významné zemětřesné oblasti ve světě.
- Popište rozdělení typů zemětřesení.
- Jmenujte alespoň 1 zemětřesnou oblast v ČR
z tektonických nejaktivnějších, 1 s občasnou aktivitou a 1 s výskytem řítivých zemětřesení
• otázka:
Jak bychom se měli a jak bychom se neměli zachovat při zemětřesení?
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z hodiny
• zamýšlí se, mohou si o tom popovídat se spolužáky v lavicích, případně sdělovat své příspěvky postupně nahlas celé třídě
• rozhovor upevňovací
• diskuse
• – | | –
• – | | –
3 min
2 min
• učební materiály žáků
• – | | –
Závěr
5 min
• celkové zhodnocení aktivity žáků
• informování o tématu další hodiny (magma)
• rozloučení se s žáky
• poslouchají
• – | | –
• loučí se, balí se
• popis
• výklad
• – | | –2,5 min
2 min
0,5 min
Přílohy: 1. struktura zápisu k prezentaci
2. vyplněný zápis do struktury
Vlastní závěrečné zhodnocení:
9. B – čas vyšel na vše tak akorát
– pár žáků k tématu hodiny zaujalo poměrně aktivní přístup, většina však přijímala poznatky spíše pasivně