Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(3) 5. a 6. Příprava na hodinu - Ptáci - vnitřní stavba těla

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

• zápis do třídní knihy

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• – | | – , poslouchají

• rozhovor úvodní

• výklad

• hromadná
– frontální

1,5 min

1,5 min 2 min

• třídní kniha

Hlavní

část:

35 min

opakování

5 min

expozice

25 min

fixace

5 min

• otázky kladené žákům:

- Jak se nazývá nauka o ptácích?

- Které 2 základní typy ptačích per rozlišujeme? Jak se nazývají: pera na hlavě a těle, pera na křídlech, ocasní pera?

Kterým pojmem označujeme u ptáků pravidelnou výměnu peří?

- Ze kterých stavebních částí je tvořena páteř ptáků?

- Které 2 typy žaludků mají ptáci?

- Jak se nazývá společný vývod trávicí, vylučovací a rozmnožovací soustavy?

- Co je to syrinx?

- Které útvary v plících ptáků umožňují dvojí okysličení krve?

- Kolik síní a kolik komor má srdce ptáků?

- Kolik °C je přibližná tělní teplota ptáků?

- Které 2 smysly jsou u ptáků nejvýznamnější?

- Kterým výrazem označujeme jev, kdy se samečci ptáků nápadně liší od samiček?

• průběh na podkladu učebnice (str. 35 – 36) a pracovního sešitu (str. 19):

- postupné vybízení jednotlivých žáků, aby četli z učebnice text o kostře ptáka, vysvětlování jednotlivých částí textu z učebnice, postupný popis kostry ptáka nebo jeho doplnění a dohled, aby žáci v prac. sešitu správně vypracovali úlohu 1

- pokyn žákům doplnit si v prac. sešitu úlohu 2 a 3 s případnou pomocí textu z učebnice; popřípadě pomoc slabším nebo pomalejším žákům

- kontrola úloh z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úlohách, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou,
v úloze 3 u každé položky vybízet ke zdůvodnění svého řešení, případně odůvodnění chybné odpovědi i jinými žáky

• otázky:

- V co je u ptáků pozměněna kostra přední končetiny? Jak se u ptáků nazývá část kostry zadní končetiny mezi holení a prsty? Kolik má pták na noze prstů?

- Jak se jmenuje kost, která u ptáků připojuje křídlo ke kostře trupu? Ke kterému kosternímu útvaru na trupu jsou napojeny létací svaly ptáků? Jak se u ptáků nazývá vidlicovitý útvar, který je srostlý z klíčních kostí?

- Co je to kloaka?

- Jak se nazývá rozšířená část jícnu ptáků sloužící k uskladnění nebo natrávení potravy?

- Mají všichni ptáci schopnost létat? Kteří ptáci mají tuto schopnost omezenou částečně a kteří zcela?

- Které skupiny živočichů mají vnější kostru a které vnitřní? Jakou funkci má kostra a jakou peří?

• odpovídají na položené otázky z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin

• poslouchají, postupně čtou z učebnice podle pokynů, doplňují si řešení úloh v pracovním sešitu; případně reagují, když jim není něco srozumitelné nebo odpovídají na položené doplňující otázky

Témata, do kterých materiál patří