(4) 7. Příprava na hodinu - Hlodavci, zajícovci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
C. Scénář výuky:
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
Úvod
5 min
motivace
2 min
• přivítání se s žáky
• zápis do třídní knihy
• seznámení s tématem a cíli hodiny
• stojí u lavic
• sedí v lavicích, komunikují
• – | | – , poslouchají
• rozhovor úvodní
• výklad
• hromadná– frontální
1,5 min
1,5 min 2 min
• třídní knihaHlavní
část:
35 min
opakování
5 min
expozice
25 min
fixace
5 min
• otázky a úkoly kladené žákům:
- Na které 2 základní skupiny rozdělujeme savce
a na které 2 podskupiny rozdělujeme tu 2. skupinu savců? (savci: vejcorodí; živorodí – vačnatci, placentálové)
- Stručně charakterizujte (pod)skupinu placentálů. Kterými znaky se placentálové liší od vačnatců?
- Jmenujte řády placentálních savců, které jste již probírali. Pokuste se nejlépe ke každému z těchto řádů uvést alespoň 1 charakteristický znak, případně u jednotlivých řádů uveďte některého zástupce.
• průběh na podkladu učebnice (str. 22 – 24), pracovního sešitu (str. 14) a prezentace:
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohy 6 a 7 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům
- kontrola úloh 6 a 7 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úlohách, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou;
vymezení pojmu hlodavé zuby – hlodáky
- ukázky obrázků zástupců hlodavců v prezentaci, charakteristika těchto zástupců
- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 8 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům
- kontrola úlohy 8 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úloze, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou; vymezení společných charakteristických znaků zajícovců
- ukázky obrázků zástupců zajícovců v prezentaci, charakteristika těchto zástupců
• otázky a úkoly:
- Které funkce v ekosystému mají hlodavci a zajícovci v souvislosti mírou jejich rozmnožovacích schopností a jejich lovením a hubením?
- kolik nebo alespoň jak hodně mláďat za rok průměrně rodí samice hlodavců a zajícovců?
Jen jedno mládě nebo i mnohem více?
- Které smysly mají hlodavci a zajícovci dobře vyvinuté?
- Uveďte 2 rozdíly mezi hlodavci a zajícovci.
- Uveďte 3 rozdíly mezi králíkem a zajícem –
2 znaky vzhledu a 1 znak způsobu (sociálního) života.
• úkol:
Poznejte na jednotlivých obrázcích v prezentaci zástupce hlodavců a zajícovců.
Uveďte alespoň jejich rodové názvy.
• odpovídají na položené otázky
a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin