Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(4) 7. Příprava na hodinu - Hlodavci, zajícovci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.53 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

5 min

motivace

2 min

• přivítání se s žáky

• zápis do třídní knihy

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• – | | – , poslouchají

• rozhovor úvodní

• výklad

• hromadná
– frontální

1,5 min

1,5 min 2 min

• třídní kniha

Hlavní

část:

35 min

opakování

5 min

expozice

25 min

fixace

5 min

• otázky a úkoly kladené žákům:

- Na které 2 základní skupiny rozdělujeme savce
a na které 2 podskupiny rozdělujeme tu 2. skupinu savců? (savci: vejcorodí; živorodí – vačnatci, placentálové)

- Stručně charakterizujte (pod)skupinu placentálů. Kterými znaky se placentálové liší od vačnatců?

- Jmenujte řády placentálních savců, které jste již probírali. Pokuste se nejlépe ke každému z těchto řádů uvést alespoň 1 charakteristický znak, případně u jednotlivých řádů uveďte některého zástupce.

• průběh na podkladu učebnice (str. 22 – 24), pracovního sešitu (str. 14) a prezentace:

- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohy 6 a 7 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům

- kontrola úloh 6 a 7 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úlohách, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou;
vymezení pojmu hlodavé zuby – hlodáky

- ukázky obrázků zástupců hlodavců v prezentaci, charakteristika těchto zástupců

- pokyn žákům, aby si doplnili v pracovním sešitu úlohu 8 s pomocí textu z učebnice; případně pomoc slabším nebo pomalejším žákům

- kontrola úlohy 8 z pracovního sešitu; vybízení nejen aktivních žáků ke sdělení svého řešení; usměrňování především v případě chyb v úloze, zjišťování příčiny těchto chyb, jejich oprava, popř. využití tabule s křídou; vymezení společných charakteristických znaků zajícovců

- ukázky obrázků zástupců zajícovců v prezentaci, charakteristika těchto zástupců

• otázky a úkoly:

- Které funkce v ekosystému mají hlodavci a zajícovci v souvislosti mírou jejich rozmnožovacích schopností a jejich lovením a hubením?

- kolik nebo alespoň jak hodně mláďat za rok průměrně rodí samice hlodavců a zajícovců?
Jen jedno mládě nebo i mnohem více?

- Které smysly mají hlodavci a zajícovci dobře vyvinuté?

- Uveďte 2 rozdíly mezi hlodavci a zajícovci.

- Uveďte 3 rozdíly mezi králíkem a zajícem –
2 znaky vzhledu a 1 znak způsobu (sociálního) života.

• úkol:

Poznejte na jednotlivých obrázcích v prezentaci zástupce hlodavců a zajícovců.
Uveďte alespoň jejich rodové názvy.

• odpovídají na položené otázky
a úkoly z paměti nebo s pomocí svých učebních materiálů z minulých hodin

Témata, do kterých materiál patří