(5) 8. a 9. Příprava na hodinu - Houby - rozmnožování hubs,houbyprostředí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Co je to cizopasník (parazit)? Které důvody mohou zavést organismus do situace, kdy napadne jiný organismus? Dělá to snad nějak zlomyslně z vlastní vůle nebo vlastně nemá na vybranou?
Víte o některých cizopasných (parazitických) houbách? Které zástupce hub bychom mohli nazvat jako cizopasné (parazitické) houby
a proč?
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých zápisků z minulé hodiny, případně učebnice
• poslouchají, sledují, zapisují si, kreslí podle tabule schéma rozmnožování hub
s plodnicí do sešitu, pracují s učebnicí, odpovídají na položené otázky; případně reagují, když jim není něco srozumitelné
• rozhovor opakovací
• výklad, vysvětlování, popis, rozhovor vyvozovací, práce s učebnicí, grafické a výtvarné činnosti, projekce statická
• – | | –
• – | | –
5 min
25 min
• sešity žáků, případně učebnice
• tabule s křídou, učebnice,
sešity žáků,
psací potřeby, prostředky k prezentaci
Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků MetodaForma
Organizace výuky
ČasPoznámky
pomůcky
fixace
5 min
• otázky a úkoly:
- Popište, čím a jakým způsobem se houby s plodnicí rozmnožují. Které životní podmínky jsou příznivé pro vývoj hub? Během které životní fáze houby nastane její přirozená smrt?
- Co jsou to čarodějné kruhy? Jak vznikají?
U kterých zástupců hub se s tímto úkazem můžeme setkat?
- Co je to mykorhiza? Charakterizujte funkci obou organismů, které se tohoto vztahu účastní.
Uveďte příklad zástupců těchto organismů.
- Co jsou to hniložijné houby? Uveďte příklad zástupce hniložijné houby.
- Co jsou to cizopasné (parazitické) houby? Uveďte příklad zástupce houby, který se živí paraziticky.
• odpovídají na položené otázky a úkoly z paměti nebo s pomocí svých zápisků z hodiny, případně z učebnice • rozhovor upevňovací • – | | – 5 min • sešity žáků, učebniceZávěr
5 min
• celkové zhodnocení aktivity žáků
• informování o tématu další hodiny
(zástupci hub s plodnicí)
• rozloučení se s žáky
• poslouchají
• – | | –
• loučí se, balí se
• popis
• výklad
• – | | –2,5 min
2 min
0,5 min
Přílohy: 1. vlastní teoretická příprava na hodinu
2. zápis
3. obrázky z ppt prezentace
Vlastní závěrečné zhodnocení:
6. A – podařilo se zde získat o něco více času na fixaci než minulou hodinu
– někteří žáci se projevili opravdu neukázněně, především dva kluci, kteří neměli pomůcky a navíc také narušovali výuku chozením po třídě nebo i hlasovými projevy; našlo se však i několik žáků, kteří projevovali aktivitu i zvýšenou, mnozí alespoň když byli tázáni
– cíle mohly být naplněny lépe, jsem přesvědčen, že někteří žáci si z hodiny neodnesli zřejmě nic; řešilo se to i s učitelem, že tato třída je náročnější