Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(5) 8. a 9. Příprava na hodinu - Houby - rozmnožování hubs,houbyprostředí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (348.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6. Praktický dopad: nároky při pěstování plodnic hub doma; na které parazitické houby je dobré si případně dávat pozor

například při snaze ubránit dřevo uchovávané na svém pozemku pro vlastní spotřebu

C. Scénář výuky:

Fáze Podrobný popis aktivity učitele Podrobný popis aktivity žáků Metoda

Forma

Organizace výuky

Čas

Poznámky

pomůcky

Úvod

5 min

motivace

2 min

• přivítání se s žáky

• zápis do třídní knihy

• seznámení s tématem a cíli hodiny

• stojí u lavic

• sedí v lavicích, komunikují

• – | | – , poslouchají

• rozhovor úvodní

• výklad

• hromadná
– frontální

1,5 min

1,5 min 2 min

• třídní kniha

Hlavní

část:

35 min

opakování

5 min

expozice

25 min

• otázky a úkoly kladené žákům:

- Co to jsou houby? Čím se vyznačují?

- Uveďte rozdělení hub na 2 základní skupiny.
Co patří mezi houby jednobuněčné?
Které 2 skupiny patří mezi houby mnohobuněčné?

- Z čeho je tvořeno tělo mnohobuněčných hub?

- Na které 2 základní části je členěno tělo houby s plodnicí? Ze kterých hlavních částí se skládá plodnice?

- Co jsou to výtrusy a k čemu slouží?
Ve které části plodnice se nacházejí?

- Jmenujte alespoň 1 zástupce houby lupenaté
a 1 zástupce houby rourkaté.

• průběh na podkladu učebnice (str. 35)
a obrázku z prezentace:

- výklad pojmů; vysvětlování procesu rozmnožování, popis schématu:

rozmnožování hub s plodnicí – výtrusy u mnohobuněčných hub, vypadávání z plodnic, vhodné podmínky pro jejich vyklíčení, nové podhoubí, růst plodnice, její dospívání a vznik nových výtrusů, zánik plodnice;
čarodějné kruhy; houby a prostředí – výživa hub- mykorhiza, hniložijné a cizopasné houby

- otázky žákům:

• Které typy rozmnožování u organismů už znáte?

• Pěstoval někdy u vás doma někdo houby? Víte o některých zásadách při jejich pěstování?
Čím se houba tedy rozmnožuje? Které životní podmínky houba vyžaduje? Jakým způsobem dojde k tomu, že z výtrusu vyroste a dozraje nová houba?

• Víte někdo o tzv. čarodějných kruzích v souvislosti s plodnicemi hub?

• Jaký význam mohou mít houby v přírodě? Jak může souviset prostředí organismu s tím, čím se daný organismus živí?

• Co musí platit, aby ve vztahu dvou organismů fungovala symbióza?
Dokázal by někdo zdůvodnit, proč se některé hřiby jmenují např. hřib dubový, hřib smrkový, apod.? Podle čeho mají tyto druhové přívlastky? Jak by to mohlo souviset se symbiózou?
Víte, jak se jmenuje odborník zabývající se houbami?
Jestliže myko- má význam houba a –rhiza kořen rostlin a mykorhiza má být způsob symbiózy, co byste již dokázali říci o tom, co to vlastně ta mykorhiza je?

• Jestliže byste již měli znát, co jsou to hniložijné bakterie a jaká je jejich funkce v ekosystému, jak bychom vymezili, co to jsou hniložijné houby?

Témata, do kterých materiál patří