Metodický list - Svalová únava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Metodika pro učitele
Tematický celek:
Život v pohybu
Téma: Svalová únava
Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ Použité metody a formy: manipulativní činnostiČasová náročnost: 15 minut
Náročnost na přípravu: 5 minut
Prostředí výuky: třídaZačlenění do RVP ZV
Očekávané výstupy dle RVP:
Výchovně vzdělávací cíle:
Realizovatelnost tématu v předmětech
Mezipředmětové vztahy
Návaznost na předchozí učivo (pojmy nové, opěrné)
Tematický celek:
BIOLOGIE ČLOVĚKA – anatomie a fyziologie – orgánové soustavy (pohybová); nemoci, úrazy a prevence; životní styl
P-9-5-01 určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy
P-9-5-04 rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby, objasní význam zdravého způsobu života
Žák s mírou provede zátěžové výkony kosterního svalstva.
Žák provede časové měření zátěžových výkonů, zaznamená výsledky.
Žák porovná naměřené výkony.
Žák určí, co se dostavuje po delší době svalové práce.
Žák vlastními slovy vysvětlí, co je příčinou svalové únavy.
Přírodopis
Tělesná výchova (zatěžování pohybového aparátu)
Fyzika – fyzikální procesy svalové aktivity
Chemie – chemické procesy svalové aktivity
Tělesná výchova – činnosti ovlivňující zdraví (míra zatěžování svalů)
Druhy svalové tkáně, stavba a složení příčně pruhované svalové tkáně, kosterní svalstvo, vazivová tkáň, hlavní skupiny svalů, umístění základních svalů, pohybová činnost kosterních svalů, svalová zátěž
Teoretická východiska: Svaly pracují tak, že se zkracují a natahují. K této aktivitě je však potřeba nervový impuls, který dodává nervová soustava a energie s minerály (glukóza, vápník), které získáváme z potravy. Při svalové činnosti vzniká mnoho odpadních látek. Jednou z nich je kyselina mléčná, která způsobuje bolestivé ztuhnutí svalů v případě špatně prováděného cvičení. Mnozí z nás znají svalové křeče, které mohou být způsobené vyčerpáním energie, nedostatečným zásobením minerály či podchlazením (studená voda). Pomůcky:Sílič prstů, stopky, kolíčky na prádlo
Scénář výuky:Činnost učitele
Činnost žáků
Před hodinou nachystá pomůcky.
Vydá žákům pokyn k vytvoření dvoučlenných pracovních skupin.
Asi polovině ze všech vytvořených dvojic rozdá 1 sílič prstů do 1 dvojice.
Těmto dvojicím následně uvede, aby první z dvojice chopil do ruky sílič a po dobu 1 minuty ho maximálně stlačoval (viz obr 2), druhý z dvojice, aby počítal počet stahů a sledoval čas. Dále, aby si každý svůj počet stahů zaznamenal. Načež, aby totéž provedli i s druhou rukou. Poté, aby po 5 minutách cvičení zopakovali.
Další polovině ze všech vytvořených dvojic rozdá kolíčky na prádlo. Těmto dvojicím uvede, aby první z dvojice maximálně zmáčknul mezi palcem
a ukazovákem konce kolíčků na prádlo, a to bez opory sousedních prstů a držel je stisknuté, co nejdéle dokáže. Poté, aby totéž provedl s levou rukou, případně mezi ostatními prsty a palcem.