Vztahy-mezi-druhy-umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- v překladu odloučení, odštěpení
- snaha oprostit se od historizujících tradic
- hlavní rysy: ornamentálnost, přírodní tvary, ladnost, vlnící se linie
- zasáhla i užité umění (nábytek, móda, šperky) - Tiffany
Architektura:
- práce s kovem a se sklem (zábradlí, vitráže)
památky:
Vídeň: nádražní pavilony na náměstí Karlsplatz, Majolikahaus, Wagnerhaus, Pavilon secese (tzv. zlaté zelí, geometrická secese)
Brusel: hotely Solvay [solfej] a Tassel [tasl], Palác Stoclet [stoklet]
Barcelona: architekt Antonio Gaudí – chrám Sagrada Familia, domy Casa [kasa] Batlo a Casa Mila
U nás:
Josef Fanta: Hlavní nádraží v Praze
Osvald Polívka: Obecní dům v Praze
Jan Kotěra: radnice a Národní dům v Prostějově, museum v Hradci Králové
vila Primavesi v Olomouci
Dušan Jurkovič: lázeňské domy v Luhačovicích, Jurkovičova vila v Brně
Malířství
- Gustav Klimt: mozaikovitá kompozice
Polibek, portrét Adély Blochové, Judita a Holofernés, Tři období života ženy
- Alfons Mucha:
plakáty Gismonda [žismonda], Dáma s kaméliemi, Médea (pro herečku Sarah Bernhardtovou) + Hamlet, Tosca
Čtvero ročních období
Slovanská epopej
bankovky, známky, šperky…
Moderna
- vznik na konci 19. století
- z pohledu umělce již nejde o zobrazení skutečnosti, ale tvůrčí činnost, fantazii…
- nové objevy: teorie relativity Alberta Einsteina, psychoanalýza Sigmunda Freuda, vynález žárovky, kinematografu, nové technologie a techniky (Eiffelova věž), první automobily
- emancipace žen
- nejedná se o jednotný směr, v tomto období vzniká směrů více
- kromě literatury se projevila zejména v malířství
1. Impresionismus
- konec 19. století
- zachycuje okamžik se všemi jeho dojmy
- svým způsobem je to opak realismu, který zobrazoval skutečnost; impresionismus zachycoval pouze to, co vidí lidské oko, ne skutečnost
- proto nepoužívá přesné linie, ale barevné skvrny, které dohromady tvoří kompozici obrazu
- barvy jsou většinou pastelové a světlé
- nejčastějším tématem je příroda
- předchůdcem Impresionismu je Édouard Manet spolu s anglickými krajináři a barbizonskou školou
- představitelé:
Claude Monet [klód mone]: Dojem, východ slunce
- pracoval se světlem v různých denních dobách (Katedrála v Rouen, Kupky sena)
Auguste Renoir [ógist renoár]: Houpačka, Akt ozářený sluncem
- zachycoval hry světelných paprsků skrze listy stromů
u nás Antonín Slavíček
Postimpresionismus
- do obrazu vkládal svoje emoce, zejména pomocí barev, kterými záměrně deformoval realitu
- Vincent van Gogh [fan choch]:
pointilismus [poentilismus] (tečkování)
práce s modrou a žlutou
Slunečnice, Obilné pole s havrany, Kostel v Auvers [over]
- Paul Cézanne [pól sezan]: malba pomocí barevných ploch
- Paul Gaugin [pól gogén]: obrazy Tahiťanek
2. Symbolismus
- konec 19. stol.
- předmět jako znak
- představitelé:
G. Moreau [moró]
U nás Jan Preisler [prajsler]: Černé jezero