Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Projektování výuky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pedagogika – otázka č. 11

Projektování výuky (ŠVP jako východisko pro projektování výuky), časový tematický plán a příprava na výukovou jednotku. Výukové cíle, vzdělávací obsah, jeho koncipování, didaktická analýza učiva, tvorba učebních úloh.

Na příkladu didaktické kazuistiky z vašeho aprobačního předmětu objasněte souvztažnost mezi výukovými obsahy, cíli, činnostmi žáků a jejich možnostmi. Kriticky přezkoumejte navrhované alternativy (alterace) řešení výukové situace a předložte alternativy další.

Projektování výuky a příprava učitele na vyučování

  • plán je vlastně představou příštího stavu věcí

  • dostatek času věnovaný plánování a promýšlení učebních cílů, jejich uspořádání a vzájemného vztahu

  • kromě učebnice alternativní prameny, informační zdroje a pomůcky zejména k nejdůležitějším cílům

  • propojování učiva s tím, co již žáci vědí

  • žáci musí jasně vědět, co se od nich očekává

Kroky při plánování výuky

  • vychází z různých kurikulárních dokumentů (plánů), které zpracovali odborníci z oblasti pedagogiky a psychologie

  • na jejich základě učitel zpracovává časově-tematický plán učiva a přípravu na konkrétní vyučovací jednotku

  • příprava pokusů, technických zařízení, pomůcek, učebních úloh, didaktických testů

  • v úvahu bere také učebnice a v neposlední řadě zvažuje potřeby a zájmy žáků

Projektování výuky učitelem by mělo mít několik kroků:

1. Studium kurikulárních dokumentů

  • Studium učebních osnov – kutikulární dokumenty ŠVP

  • Studium učebnic – výběr informací, aby odpovídaly cílům v ŠVP

2. Zjištění potřeb žáků

  • kurikulární dokumenty musíme porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi

  • osnovy nebo učebnice nejsou v některých případech didakticky na žádoucí úrovni

  • je důležité, aby učitel dotvářel kurikulum podle nových poznatků vědeckého bádání i podle svých znalostí oborové didaktiky a především podle situace žáků

Časově-tematický plán učiva:

Časově tematické plány představují rozvržení učiva na příslušný školní rok pro jednotlivé ročníky v jednotlivých předmětech. Přesně co, budeme učit v jakém měsíci, zahrnuje rezervy, prázdniny, počet hodin, poznámky.

Příprava na výukovou jednotku:

  1. plánování a příprava výuky

  2. realizace a řízení vyučovací jednotky

  3. diagnostická fáze v průběhu výuky

  4. sebeevaluace

  1. Plánování a příprava výuky

  • Vzdělávací obsah učiva – jaké konkrétní učivo učit, výběr poznatků, vybírám základ, dle informací v ŠVP

  • Rozsah učiva

Analýza učiva:

  • Stanovení konkrétních vzdělávacích cílů

  • vědomosti

  • dovednosti

  • hodnotová orientace žáka – hodnoty, zájmy, postoje, přesvědčení

  • praktické využití pro žáka

  • rozbor horizontálních (mezi jednotlivými předměty v jednom ročníku) a vertikálních (mezi jednotlivými ročníky a stupni školy) mezipředmětových vztahů

  • volba vhodných forem, metod a prostředků výuky

Témata, do kterých materiál patří