11. Projektování výuky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výukové cíle:
kognitivní
afektivní
psychomotorické
Kognitivní výukové cíle dle taxonomie Benjamina Blooma:
zapamatování (zapamatuji si fakt)
porozumění (porozumím)
aplikace (použiju)
analýza (rozdělím do částí)
syntéza (tvořím z toho, co vím)
hodnotící posouzení
Afektivní výukové cíle
zaměření na citovou (emoční stránku)
budování zájmů, postojů, hodnot a přesvědčení
Psychomotorické cíle:
dovednosti
Jak správně formulovat cíle?
Komplexnost – kognitivní, afektivní a psychomotorické dohromady
Konzistentnost – nejprve dosáhnout nižších cílů, poté vyšších
Kontrolovatelnost – konkrétní formulace, konkrétní podmínky
Přiměřenost – přiměřeně žákům věku a schopnostem
Tvorba učebních úloh:
Široká škála všech učebních zadání, a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly, vyžadující tvořivé myšlení.
Zásady správného použití učebních úloh:
Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu)
Jsou součástí vyučovacího procesu – nemohou hrát autonomní roli
Podávány v promyšlených souborech (baterie učebních úloh), ne jednotlivě
Neměly by být vytvářeny bezděky
Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC
Při jejich sestavování se projeví, jaký je učitel odborník