Předmět Školní pedagogika (PDR_PRP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PDR_PRP - Školní pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|---|---|---|
430115-Sikora_Daniel-Daniel_Sikora_Ukol_1_-_POJETI_ZAKA | Neznámý | 01.05.2018 15:52 | 2 |
430115-Sikora_Daniel-Daniel_Sikora_Ukol_3_-_CILE | Neznámý | 01.05.2018 15:52 | 4 |
430115-Sikora_Daniel-Daniel_Sikora__UCO_430115__Virtualni_hospitace_-_Rozbor_vyucovaci_hodiny | Neznámý | 01.05.2018 15:52 | 6 |
Portfolio ke zkoušce ze Školní pedagogiky | Neznámý | 01.05.2018 12:34 | 35 |
Životopis | Neznámý | 01.05.2018 16:26 | 4 |
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integrující poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje své funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení.Jako povinně volitelný si tento předmět zapisují studenti, jejichž disertační práce se týká problematiky z oblasti školní pedagogiky. Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli vybraným problémům školního vzdělávání, a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext své disertační práce.
Osnova
Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, socializační, enkulturační; řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literatura
povinná literaturaAnderson, L. W. (ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon, 1995.Fend, H. Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2006.Gundem, B., Hopmann, S. (eds). Didaktik and/or Curriculum. New York: Peter Lang, 2002.Horká, H., Filová, H., Janík, T., Kratochvílová, J. Studie ze školní pedagogiky.Brno : MU, 2009.Jackson, P. W. (ed.). Handbook of Research on Curriculum. New Yrok: Macmillan, 1996.Janík, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009.Janíková, M. a kol. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009.Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.Walterová, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno: Paido, 2004.
Garant
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.Mgr. Petr Najvar, Ph.D.