430115-Sikora_Daniel-Daniel_Sikora_Ukol_1_-_POJETI_ZAKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Daniel Sikora
(UČO: 430115, Seminární skupina: 02 liché úterý 13:55 – 15:35)
Pojetí žáka
Jak přemýšlím o žákovi?
Jaká je moje představa o úspěšném žákovi?
Jak vidím svůj vztah a přístup k žákovi?
Mám-li se zamyslet nad tím, co se mi vybaví, když se řekne žák, zřejmě si mohu
představit jakéhokoliv žáka chci, a to buď někoho koho dobře znám, nebo někoho koho jsem
si zapamatoval jen z vidění díky tomu, že na mě nějak významněji zapůsobil, nebo si mohu
představit nějaký můj zcela specifický jakýsi obraz žáka, a to ještě zcela různými způsoby. To
co zde právě popíšu, může být klidně považováno třeba jako nějaký mix všeho možného.
Žáka vnímám jako jakousi bytost, dá se ji vnímat klidně svým způsobem už jako dítě
z mateřské školy, ale spíš si pod tím slovem představím hlavně školáka základní školy. Na
střední škole sice taky někdy mohu vnímat vzdělávané osoby jako žáky, však tam mi už více
přijde možná lepší označení „studenti“, byť tak pak vnímám hlavně studenty vysoké školy.
Žáka vnímám jako samozřejmě plnohodnotnou svobodnou lidskou velmi složitou
osobnost, jež je potřeba rozvíjet po všech stránkách, byť by bylo nejspíš nejlepší každého
rozvíjet právě po té stránce, pro niž má pravděpodobně nejlepší dispozice. Žák je člověk, či
spíše hlavně dítě, jež vnímám jako plnohodnotného vyvíjecí se lidskou bytost, se svými
potřebami jak biologickými, sociálně-kulturními, tak psychologicko-emociálními. K žákovi
nechci přistupovat jako k nějakému robotu, jež přijímá jakési podněty, ke každému je třeba
jakýsi zvláštní cit, byť již podle jakési sociální atmosféry, tak i podle samotného konkrétního