Přednášky SP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
moderní ideál věčného mládí a nesmrtelnosti (Goethe, Wilde, Čapek – Věc Makropulos)
-
věk:
o
chronologický (kalendářní) – to, co máme v občance
o
biologický (faktický biologický stav, stárnutí organismu)
o
mentální (duševní schopnosti určitého věku)
o
sociální - sociálně určená kategorie věku, zejména podle:
a) sociálního postavení
b) stupně sociální prestiže
c) specifické sociální role
-
čas nabývá v sociálním kontextu sociální smysl a sociální význam
-
sociální čas - způsob vnímání a prožívání běhu času jedincem, společností
-
É. Durkheim – sociální čas je sociální produkt, je strukturován podle rytmu sociálních činností
-
sociální stárnutí - vnímání stárnutí z hlediska sociálních kontextů (baletky, sportovci)
-
problém stárnutí důležitý i na makroúrovni
-
věková struktura společnosti, strom života
o
typy společností:
progresivní – více dětí – populace nestárne (rozvojové země)
stacionární – stále rovnoměrný – ideální sociální stav
regresivní – stárnoucí populace
-
z pohledu sociologie představuje lidský život životní cyklus jako sociálně očekávaný sled etap lidského
života opakující se v dílčích obměnách u velkého počtu osob
-
etapy životního cyklu se váží na body socializačního procesu a přebírání sociálních rolí, jsou jimi:
o
dětství (do 12 let)
o
mládí - puberta (12 - 15 let), dospívání (13 - 20 let), adolescence
o
dospělost (21 - 65 let)
o
stáří (66 a více let; stařecký věk = 75 a více let)
-
přechodové rituály mezi etapami:
o
dospívání:
fyzické
psychické
sociální
o
krize středního věku
-
sociokulturní kontexty přiřazují věku hodnotící významy a sociální role (v padesáti si hrát na mladíka je